Svar: Hvor sart er babys hoved?
11. september 2003
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Jeg tror bestemt ikke at der er sket noget med din lille drengs hoved, han er bare blevet forskrækket,- ligesom moderen!
Man skal naturligvis altid passe på at barnet ikke slår hovedet og selvfølgelig være ekstra forsigtig og støtte hovedet, i den alder hvor barnet endnu ikke selv kan. Men børn er trods alt rimeligt robuste.
Skulle uheldet være ude, så barnet slår hovedet voldsomt, så skal man selvfølgelig altid være opmærksom og ringe til egen læge eller vagtlæge, hvis barnet efterfølgende virker dårligt.
Et barn som har slået hovedet kan græde mere som følge af hovedpine, men et barn kan også blive mere sløvt og slapt. Det vigtigste er at observere om der er sket en ændring i barnets velbefindende i forhold til tidligere. Et barn der har slået hovedet vil også kunne kaste op og være forkvalmet. Endvidere skal man være opmærksom på, hvordan øjenkontakt og kontakt i det hele taget er med barnet.
Fortsat held og lykke med guldklumpen
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske