Svar: 8 1/2 måned rejser sig i sengen
30. juni 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Tina
Det lyder som en rigtig fint udviklet pige du har dig der. Hun øver sig rigtig i at bruge sine arme og ben og få det hele koordineret. At hun er vedholdende og bare bliver ved og ved er kun godt, også selv om du synes det er problematisk:o)
Hvad sker der ved at hun stiller sig op? Græder hun, er hun ulykkelig, gør hun det i søvne, gør hun det for at få jeres reaktion? Er du bange for at hun skal slå sig?
Umiddelbart tænker jeg at hun, som mange andre børn i denne alder, øver sig. Det kræver stor træning at rejse sig og sætte sig, men det lærer hund og det er kun en periode. En seng er oftest let at øve sig i og derfor er det her at 'træningen' foregår.
Når du putter hende, så er hun naturligvis vågen, men hvis hun ikke er ked af det, hvorfor så ikke bare lade hende stå? Mon ikke hun så lægger sig ned.
Når hun rejser sig om natten, så er det sandsynligvis i søvne og her bliver du så nødt til at putte hende igen og hjælpe hende til at sove videre.
Jeg forstår godt din utryghed ved at hun skal vælte og slå sig og det skal hun naturligvis heller ikke:o) Det handler dog om at hun skal lære og derfor er det en god idé at du i løbet af dagen prøver at vise hende, hvordan hun kan sætte sig ned igen. Ofte har børnene lettest ved at rejse sig op ved ting, men vælter så, da de ikke kan teknikken med at sætte sig. Der er her du skal styrke hende og guide hende, så hun også lærer dette.
Som sagt er det kun en overgang og øvelse gør mester.
Rigtig meget held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske