Svar: Hjælp - mad ingen interesse
2. juli 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Da din datter nu er 7 mdr gammel er det vigtigt at hun begynder at spise noget skemad, dvs grød og mos, og det er ikke længere tilstrækkeligt at amme hende.
Samtidig har hun dog også behov for modermælken og dette skal, indtil 9 mdr´s alderen fortsat udgøre størstedelen af hendes indtag. Når du ammer, ved du naturligvis ikke hvor meget hun reelt får, men du må tro på at hun godt kan få sit egentlige mælkebehov og tryghedsbehov dække ind via amning.
Når alt dette er sagt, skal du dog trappe amningen ned. Din datter får rigtig meget mælk og det tager naturligt pladsen op for anden mad, så hun ikke har særlig meget lyst til dette.
For det første skal amningen om natten væk. Hun er ernæringsmæssigt ikke behov for mælk om natten, med den alder hun har nu. I stedet kan hun tilbydes vand, hvis hun vågne rog er tørstig. Ellers kan hun puttes og falde til ro, finde trygheden igen på en anden måde end brystet (godt hvis far kan tage over om natten).
Hvis hun lige er blevet 7 mdr. er hun for lille til at kunne tygge og tilbydes mad i små stykker. Du må dog meget gerne give hende en brødskorpe eller lignende i hånden og lade hende prøve selv at være med. Det kan nogle gange skabe lidt interesse.
Derudover er det vigtigt at I sidder sammen ved bordet, hende i en høj stol og dig ved siden af og så skal I spise sammen og nyde måltidet.
Det første du skal gøre er altså at skrue amningen ned, så der er plads til anden mad. En plan for dagen med 3-4 måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Amning
Formiddag (før formiddagslur): grød med frugtmos + vand af kop
Frokost: grøntsagsmos med kogt kød/fisk, mælk af kop evt. amning
Eftermiddag (før eftermiddagslur): amning
Sen eftermiddag (efter lur): evt. grød med frugtmos + mælk eller vand af kop
Aften: grøntsagsmos med kød/fisk, evt. frugtmos til dessert + mælk/vand af kop
Før putning til natten (f.eks. kl 20): amning
Når du selv går i seng (f.eks. 22.30-23): amning
Fra klokken 23 til næste morgen skal jeres datter ikke tilbydes mælk eller amning og efterhånden som hun bliver i stand til at kunne spise mere skemad, kan amningen kl 23 springes over.
Det er nødvendigt at nedsætte amningen for at give plads til anden mad. Derudover vil det være en god idé at begynde med den helt milde grød (risgrød) og evt. tilsætte en spiseskefuld frugtmos fra glas.
Jeg synes umiddelbart at du skal prøve nogle af de industrielt fremstillede produkter, da mange børn rigtig godt kan lide disse og der er intet ernæringsmæssigt i vejen med dette, tvært imod. Prøv at købe nogle af de rette som finde på glas og se om ikke hun kan lide dette.
Derudover skal du prøve at lade hende smage lidt af jeres mad. Hun må som sagt gerne få brød i hånden, men lad hende også smage lidt af maden fra din egen tallerken, når I sidder og spiser sammen.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske