Svar: Eksta fedtstof og sødmælk
2. juli 2005
Alder:
12 mdr.
Kære Camilla
Hvis din datter ligger fint på vægtkurven og er i god trivsel, så kan du tilbyde hende letmælk, nu hvor hun er blevet et år. Først efter 3 års alderen anbefales de lettere mælketyper som skummetmælk og minimælk.
Med hensyn til fedsstof, så gælder det på samme måde. Hvis din datter er i fin trivsel, så skal der efter 1 års alderen ikke tilsættes ekstra fedtstof til maden. Barnet bør dog ikke være på fedtfattig kost, men skal fortsat have smør på brødet osv.
Børn som er meget slanke eller som har tabt sig, bør fortsætte med sødmælk efter 1 års alderen og her kan det også anbefales at bruge ekstra fedtstof.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske