Svar: Sove i barnevognen uden gå-tur eller vuggen
2. juli 2005
Alder:
11 mdr.
Hej Catrine
Ja det kan være anstrengende at køre sit barn i søvn i længden. Du må dog regne med at det jo er en vane hun har lært sig og vaner tager tid at bryde.
Og nu tænker du så: "Jamen når hun kan i sengen, så kan hun også i barnevognen!", men det kan hun jo ikke, for det har hun ikke lært. Din datter ved, at rutinen i sengen er sådan og rutinen i barnevognen er en anden.
Børn elsker rutiner og ritualer, da det er tryghed for dem. Hvis du vil ændre på rutinen, må de derfor skabe noget andet, som så vil være trygt og rart i stedet. Det kan godt lade sig gøre, men det kræver tålmodighed og det tager tid.
For det første skal du være sikker på at du putter hende på det rigtige tidspunkt. Hun skal være træt nok til at ville sove, men ikke så træt at hun bliver overtræt og ikke kan finde roen. Derefter må du vurdere, hvorvidt du skal trille hende lidt imens du er ude af syne, eller hvorvidt du skal lade hende stå. Hun skal jo have sele på og vognen skal være bremset på alle fire hjul, hvis den kan. Hun skal naturligvis ikke bevæge sig så meget at vognen risikerer at vælte (så skal du være der), men mon ikke hun lægger sig ned igen, når hun finder ud af at der ikke sker noget, også selv om du sidder ved siden af.
Hvis det er en af de vogne som har ryglæn, så kan du også lade hende sidde op ad ryglænet, så hun kan se ud af vognen, og lade hende falde i søvn der, evt. med en sutteklud. Når hun sover kan du så lægge hende fladt ned.
Dit princip med at trille hende lidt er fint, du skal dog ikke give op:o) Du er et eller andet sted nødt til at beslutte dig for at nu skal det være og så holde fast i den beslutning.
Med hensyn til seperationsangst, så er det et eller andet sted problematisk at tidsfastsætte dette. Ja den kommer ofte i 8-10 mdr´s alderen, men hænger også sammen med barnets kravlefase, som kan være ud over denne periode og derfor er det helt naturligt at din datter fortsat er pivet og har brug for at vide at du er der, at hun ikke er alene. Sådan vil det også være når hun er 1, 2, 3, 4 år osv. Faser og overgange er således flydende.
Jeg tænker at hendes behov for at vide at du er der, når hun skal sove også kan hænge sammen med denne fase. Hvis hun på en eller anden måde reagerer anderledes overfor far, end overfor dig, så kunne det måske være en god idé at far puttede hende i barnevognen, for at få brudt den vane, hun har har. Måske skal det være jeres sommerferie projekt at far putter lillepigen i barnevogn?!:o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske