Svar: Ud af natamning
3. juli 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Katja og Thomas
Amning er en rigtig god ting, når man har syge børn, så det er fint t I har bibeholdt dette for at give jeres dreng ro. I har dog også ret i at det ikke længere burde være nødvendigt at amme ham om natten.
Man kan godt give ham en 'kold tyrker', hvor det nok skal være far som tager over, da han jo af gode grunde ikke ammer. Vælger i denne løsning er det vigtigt at være konsekvente og sørge for at det så kun er far, som er til stede - mor skal ikke vise sig, fordi det gør for ondt at høre drengen græde. Man må så holde sig selv fast i at far jo er der og far er ligeså god.
En anden mulighed er at lægge ham til og lade ham die kortvarrigt. Altså lade ham få brystet, som er det han beder om og som giver ham tryghed, men stille og roligt forsøge at lirke brystvorten ud af munden på ham. Søger han den igen, må han have den igen, men kun for en kort tid, så skal den lirkes ud af munden igen.
Samtidig med dette, skal han have en anden form for beroligelse. Det kan være at holde hans hånd, stryge ham over håret, vugge ham blidt på hoften (hvis I ligger ned sammen), eller et stille 'ssyyy/ssååå'. Det der er tanken er at han så stille og roligt vil kunne finde roen ved dette og kunne undvære brystet.
Uanset hvordan I vælger at gribe det an, så lykkes det nok ikke helt uden protester. Tænk så på at det er vigtigt for jer alle at få en sammenhængende nattesøvn.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske