Svar: Halvandet år og separationsangst?
3. juli 2005
Alder:
10 mdr.
Det er præcis som du beskriver. Netop i takt med at børn bliver ældre, så bliver de også mere bevidst om at noget kan være farligt og derfor kan de i perioder blive mere utrygge.
For jeres søn, som nu kan gå, er det en stor verden at bevæge sig rundt i. I kan pludselig blive væk, eller komme ud af hans synsfelt og han sikrer sig ved at holde jer i hånden. Jeg synes det er meget fint. Prøv at tænke hvis det var jer, som var i hans højde, i en mængde af mennesker, ved tøjstativer eller ved hylderne i butikken - hvordan ville i orientere jer. Det er sikkert og godt at holde jer i hånden.
Du har ret i at det med at blive løftet op, kan være nemmere end at gå selv og derfor kan man godt bede barnet om også at gå. Han skal dog tage rigtig mange skridt for at gå som jer og derfor er det naturligt at blive træt og ville bæres. Alt med måde og det skal være en balance. Han er trods alt kun 1½ år.
Vær også opmærksom på at nogle børn jo er mere forsigtige og generte end andre, og vi har alle forskellig personlighed. Måske ligner han sine forældre?:o) Nogle er jo mere frembrusende og taler altid højest i en forsamling, hvor andre er mere tilbageholdende og lige skal se de andre an, før de kommer med deres mening eller begynder at åbne mere op.
I skal være opmærksomme på, hvordan I selv virker som forældre. Jeres søn læser jer som et spejl og han fornemmer helt sikkert, hvis I bliver forlegne eller utryg ved situationer.
Hvis jeres dreng hører til de forsigtige så støt ham og hjælp ham med at svare, når han ikke selv kan. Når I møder nogen der spørger til ham og han gemmer sig, så svar for ham, så du hjælper ham og efterhånden får han måske lyst til selv at svare. 'Hvad hedder du så lille ven?' Du fortæller hvad han hedder og siger 'ik os´' til din dreng, så han er med i samtalen, oplever at du træder til, når han ikke selv kan og samtidig får mod på det. Se på ham og giv ham plads når han tør.
Lad også være med at sammen ligne ham med andre børn. 'Du kan da også løbe hen og lege med de andre' eller 'se den anden dreng, hvor han...'. Det er ikke befordrende for hans selvværd.
Hjælp jeres dreng til at være social. Hvis du kan se at han vægrer sig ved at gå hen til de andre børn eller andre voksne, så fortæl ham at du godt kan forstå at han er utryg, men nu vil du gå med ham og så tager du ham i hånden og I følges derhen. På den måde får han nogle værktøjer til at tackle forskellige situationer.
Det blev til lidt om en masse. Håber det kan bruges. Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske