Svar: Problem at putte vores børn
3. juli 2005
Alder:
2 år
Hej med dig
Umiddelbart tænker jeg at der kunne være mange fordele i at lade børnene dele soveværelse. Måske ville de kunne finde tryghed i hinandens selskab og samtidig ville I kunne putte dem begge to samtidig.
Jeg synes derfor I skal prøve en metode, hvor I putter dem sammen og du eller far sætter jer så i en stol på værelsen. Ikke ved siden af sengen, men lidt væk fra børnene, dog så de fortsat kan se jer.
Her sidder du/han og læser en godnat historie. Børnene lægger sig stille ned for at få læst historie. Når historien er slut, kan du vurdere om du skal blive siddende. Ikke snakke med dem, bare sidde, så de ved at du er der. Rejser jeres pige sig op, for at se at du er der, må du sige 'jeg sidder lige her, læg du dig ned igen' eller lignende. Måske skal din datter hjælpes enkelte gange til at lægge sig ned igen, og puttes, men efterhånden ved hun godt at det er sådan det er. Måske kan hun også lære af at se på sin storebror.
Tilsidst vil jeg lige sige at I kan overveje om det betyder noget med badet om aftenen. Jeg tænker at man jo godt kan blive friskere af et bad, det kender vi jo fra os selv om morgenen. Måske er det derfor for meget forlangt at putte dem i bad og så direkte i seng. Prøv derfor at bade dem om morgenen i stedet, hvis I har mulighed for det.
Held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske