Brev:
Bedre sovevaner med ændring af kosten
4. juli 2005
Alder:
7 mdr.
Bedre sovevaner med ændring af kosten
Kære Helen
Vi har en søn som er lidt over 7 måneder, en meget aktiv dreng, han spiser 3 faste måltider om dagen og blir ammet ca. 2-3 gange om dagen og ca. 2 gange om natten (stadig). Mit spørgsmål er, om vi kan sætte hans skemad op med endnu et måltid?
Han vejer lidt over 8 kg og er ca. 67cm lang - det vil sige han har kun taget ca. 200-300 gram på de sidste 2 måneder er det okay? Det skal lige siges at han ligner ikke en som lider nogen nød...:o) Men tænkte måske at et måltid mad mere om dagen, ville gøre at han kun skulle ammes en enkelt gang om natten eller slet ikke, hvad siger du?
Når han bliver lagt i seng om aftenen (ca. 19-19.30 så går der ca. 1½ time og så vil han gerne ammes igen - er det okay eller er det en "dårlig" vane, skal jeg prøve at give ham noget vand i stedet eller?
Derudover har vi nogle problemer med hans søvn i løbet af dagen, han vågner ca. 6.30 eller 7.00 er så oppe i ca. 1 time til 1½ og så vil han gerne ha' en lur, han sover så lidt over en time, så får han mad og vi leger (han er næsten oppe på alle 4 og han kæmper hårdt :o)) og når han har været vågen i ca. 2 timer vil han gerne have en lur igen. ...
...
Men om eftermiddagen er han simpelthen ikke til at få til at sove! Han ligger og vender sig rundt i klapvognen, så han til sidst er helt svedig og fuldstændig hysterisk, hvis han ikke får den lur om eftermiddagen så kommer han i seng allerede ca. kl. 18.00 for han er træt og så vågner han ca. kl. 5.00 om morgenen.
Hvad kan vi gøre anderledes? Og hvorfor er det pludseligt blevet problem det at sove til middag?
Han ligger stadig i vores seng, men vi vil prøve at sætte hans seng ind i soveværelset og prøve at putte ham i sin egen seng, selvom det er hyggeligt at have ham liggende - kan man putte ham i vores seng og så lægge ham over i sin egen seng, når han er faldet i søvn eller er det en dårlig ide?
Lige nu bliver hans seng brugt som "legeplads", han ligger der med bar numse og leger, det skal jo så laves om, hvis den skal bruges til at sove i, tænkte en sengerand og alt legetøj skal væk, men vil han stadig huske det som en "legeplads"?
Jeg skal starte på arbejdet d. 1. august og vil gerne snart trappe lidt ned for amningen, nogle gode råd? Og skal jeg så give ham MME eller rigtig mælk istedet?
Fortsat god sommer.
:o) Hvepze