Svar: Sovevaner om dagen - 11 mdr.
5. juli 2005
Alder:
11 mdr.
Kære Lene
Det lyder helt rigtigt at Maja ikke behøver sove mere end to gange i løbet af dagen, med den alder hun har. Og hendes dagslure bør ialt vare imellem 2-4 timer. Om natten må hun så til gengæld gerne kunne sove 11-12 timer (dog ikke nødvendigvis uden afbrydelse). Hendes daglige søvnbehov vil således være ca 14 timer.
At være vågen i 5 timer kan godt være okay, men det afhænger meget af hvordan hun i øvrigt virker. Hvis hun virker frisk og glad, så er det jo i orden, men er hun pylret og pjevset, så kunne det tyde på at du skal flytte lidt på hendes 'sovetider'.
Jeg er i tvivl om hvad "hun står op ved 5.5.3 tiden" betyder. Hvis det betyder at hun vågner kl ca 5 om morgenen og derfor skal sove igen kl. 8 om morgenen, så vil et være en god idé at få flyttet på dette. Kan hun evt. komme ind i jeres seng og dermed sove videre her, således at du kan rykke det hele 1½-2 timer? Hvis du kan det, så har du også mulighed for at flytte hendes dagslure. Det hele hænger dog naturligt sammen, således at hvis det ene flyttes, så skulle det gerne kunne smitte af på det andet.
Rom blev dog ikke bygget på en dag og derfor tager ting tid. At skabe nye rutiner tager både tid og kræver tålmodighed, men der er intet i vejen for, at du med Majas alder forsøger at skæve mere til faste tider og regulerer ind efter dette. Både hvad gælder måltider, leg og søvn.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: grød
Formiddag: ½ bolle med ost og lidt frisk frugt.
Formidagslur (f.eks. kl 9.30 - 11)
Frokost: rugbrød med smørbart pålæg, samt tilbehør af forskelligt grønt
Eftermiddag: en lille skål yoghurt/A38 eller lignende med rugbrødsdrys og/eller en ½ bolle med smør og lidt frisk frugt
Eftermiddagslur (f.eks. kl 13.30 - 15.30)
Før aftensmad: en lille tallerken med lidt forskelligt grønt
Aften: aftensmad som I selv spiser og evt. frugtmos til dessert.
Puttes til natten kl. ca 20
Kan godt vågne op og have brug ofr noget at drikke og det her helt okay, men må ellers gerne sove fra kl ca 20 - 07.
Husk at det kun er forslag og at børns sovebehov er meget forskelligt. Det er vigtigt at du også ser på din datter og på hvordan hun i øvrigt virker til at have det.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske