Svar: Allergi og søvnproblemer
5. juli 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Marie-Louise
Jeg vil meget gerne hjælpe dig, men det er jo altid svært at konkretisere præcist over hvad du skal gøre i gennem en brevkasse, da jeg jo ikke kan se, hvad der sker i jeres lille familie.
Umiddelbart tænker jeg dog at din datter er helt normal og de problemer du oplever lige nu, er ting som rigtig mange forældre oplever. Det vil du også kunne se af tidligere stillede spørgsmål.
Jeg kan godt forstå din frustration og det er rigtig svært, når ens barn græder og virker 'hidsig' og man får følelsen af ikke at kunne stille tilpas. Hvad er det hun vil have? Hvad er det jeg gør forkert? osv. er helt naturlige spørgsmål at stille sig selv.
For at starte fra en ende af, så tænker jeg at det lyder fornuftigt at forsøge med lidt skemad, for at se om det kan mætte din pige lidt mere så hun derved kan finde mere ro og sove bedre.
Sundhedsstyrelsen finder ikke belæg for at fortsætte med nutramigen efter 4 mdr´s alderen, men anbefaler at man herefter ernærer barnet, som alle andre børn. Der er derfor ikke noget i vejen for at give hverken allomin eller Nan efter 4 mdr´s alderen. Samtidig smager de to typer erstatning også forskelligt, så derfor kan det være relevant at prøve at skifte fra det ene til det andet, når man oplever at barnet afviser flasken. At din sundhedsplejerske har anbefalet at prøve et andet mærke, kan således være en udmærket idé.
Hvorfor bliver din datter vred over flasken? Går det for langsomt eller for hurtigt? I givet fald kan det hjælpe at prøve med en flaskesut med en anden størrelse hul. Nogle børn kan også protestere ved at blive holdt fast i arm, når de skal spise og her kan det faktisk være en god idé at prøve at have dem liggende på låret, når de får flaske eller på en pude ved siden af sig.
I givet fald skal man så være opmærksom på at barnet skal være i arm bagefter, da det generelt er vigtigt for små børns udvikling at 'blive holdt'.
Hvorfor græder hun, når hun bliver lagt? Kunne det tænkes at hun mangler trygheden, at blive holdt om? I givet fald kan det hjælpe at svøbe hende lidt. Har du prøvet at gå med hende i en bæresele eller slynge og når hun så er faldet til ro der, lægge hende ned?
Er der forskel på om det er dig eller far? Hvis du synes at det hele kører af sporeti øjeblikket, så kan det være en rigtig god idé at far tager over. F.eks. i sommerferien eller her i week-enden, så er det far job at give flasken og få hende til at sove. I mellemtiden må du gøre noget andet. Du har brug for at komme ud og koble fra. Far skal på banen og du skal tro på at han sagtens kan finde ud af dette. Han har måske en anden måde at gøre tingene på og måske det er det, som skal til:o)
Det er hermed også vigtigt at slå fast at jeg ikke tror du gør noget forkert! Lige nu tror jeg bare det er rigtig vigtigt at I får brudt det vane I er kommet ind i og her tænker jeg at far kan få en rolle. Hvis du bliver 'fritaget' lidt, så kan det også give dig lidt mere overskud:o)
Med hensyn til knopperne i ansigtet, så kan dette både være lidt børneeksem, varmeknopper, eller det man kalder kontakt allergi - som ikke har noget med allergi at gøre, men som skyldes at huden kommer i kontakt med visse fødevarer og reagerer på dette.
Allergi er jo arveligt og derfor kan jeres datter godt arve det at have allergi fra sin far. Sålænge hun trives og ikke er generet af allergi på nogen måde, skal hun dog behandles som alle andre børn. Hun skal f.eks. ikke sættes på speciel diæt uden at dette sker i samarbejde med læge. Hvis man mener at hun f.eks. kan have allergi overfor f.eks. husdyr, så kan man lave en priktest eller en blodprøve. Igen foregår dette hos egen læge.
Hvis hun er generet af sin børneeksem, så kan det være en fordel ikke at bade hende lige inden hun skal sove, da det kan få eksemen til at klø og irritere unødigt.
Tilsidst vil jeg lige sige at du jo også kan snakke med din egen sundhedsplejerske, som jo kan rådgive anderledes end jeg, da hun kender jer. Du kan også henvende dig i åbent hus, som jeg ved findes i kommunen, hvor du bor. Her kan du jo møde flere forskellige sundhedsplejersker, men også andre mødre og høre om deres erfaringer:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske