Svar: Grådfulde aftener med 6½ uger gammel baby
5. juli 2005
Alder:
1 mdr.
Kære Marianne
Først til lykke med jeres lille pige:o)
Det er sådan at børn omkring 5 ugers alderen har det der hedder appetitspring, hvor de er blevet så store, at de har behov for at få mælkemængden sat op. Det betyder at de i en lille periode virker mere urolige, hvorved de bliver lagt mere til brystet, hvorved der bliver produceret mere mælk.
Når jeg læser dit brev, så får jeg helt klart indtryk af at I nok har været denne periode igennem og din mælkeproduktion er nu sat op, således at det simpelthen strømmer så meget til, at din datter bliver nødt til at slippe og har svært ved at få fat igen.
Det er sådan at hun skal die lidt ved brystet, og først herefter begynder nedløbsrefleksen og mælken strømmer til. Det lyder som om at det er her hun slipper (mælken sprøjter ud), så det er ikke mælk du mangler:o)
Jeg tror ikke du skal give hende for lange pauser, når det sker, da det så vil ske igen og igen, når hun bliver lagt til. Prøv om ikke du kan tørre brystet af med en stofble, så hun igen bedre kan få fat, og så se om ikke du kan få hende til at fortsætte.
Deruodver tænker jeg at det vil være en rigtig god idé om du kunne prøve at amme i en anden stilling. Det hjælper nogle gange. Det vil f.eks. være en fordel at prøve tvillingestillingen eller at du simpelthen prøver at lægge dig ned og amme liggende. Ikke kun om natten, men også i løbet af dagen og om aftenen. Prøv at lægge dig med hende på din egen seng.
Det kan evt. også hjælpe, hvis du kan få lidt af mælken ud. Der sker ikke noget ved at det sprøjter ud, når hun slipper. Det er den vandholdige mælk, som kommer først og hvis det kan lette hende, at lidt af det første 'går til spilde' så er det okay. Der er masser tilbage.
Du skal også være opmærksom på hvor du holder dine hænder, når du lægger hende til. Pas på ikke at holde på hendes baghoved. Det vil hun føle som et pres og derfor slipper hun og bliver vred efter kort tid. Prøv derfor at støtte hende i nakken og guide guide hendes hoved, endelig ikke presse.
Med hensyn til stimuli, så er det rigtigt at det også kan have indflydelse. Netop det at det går fint, når man er af sted, eller imens at gæsterne er på besøg er helt normalt, men reaktionen kommer ofte bagefter. Det ved I som forældre og derfor skal I prøve at skærme hende imens 'festlighederne' står på.
Det er klart at folk gerne vil se hende og hun skal naturligvis også vises frem. Men de behøver ikke alle holde hende og hun skal have lov til at sove, når hun sover.
Jeres datter er derudover i en alder, hvor hun begynder at smile mere bevidst til jer og søge jeres blik mere end tidligere. Hvilket jo er rigtig rigtig dejligt. I skal dog være opmærksomme på at hun nogle gange vil se væk, og det skal I ikke tolke som et tegn på, at hun har svært ved at fokusere og derved søge hendes blik igen. Det er derimod et tegn på at hun har behov for en pause og hun skal nok selv søge jeres øjne igen, når hun er parat til det.
Håber dette hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske