Svar: Dagplejestart - 12 mdr.
6. juli 2005
Alder:
12 mdr.
Hej
Børn er meget forskellige, så derfor kan det være svært at sige præcist, hvad der vil være det rigtige i jeres tilfælde. Jeg vil dog gerne komme med lit generelle betragtninger.
Umiddelbart tænker jeg at det er meget fint med 14 dages indkøring, så kan I tage det roligt og begge vænne jer til det. Ofte er det jo sådan at mor de første dage, render forvirret rundt om sig selv, fordi der pludselig er noget fritid, som hun ikke ved, hvad hun skal gøre af.
Jeg vil dog også sige, at det er vigtigt ikke at trække tiden ud, men forholdsvis hurtigt give barnet den vane det er/vil være at skulle være i dagplejen.
Den første dag, vil det være godt at I kan være der sammen. Prøv at aftale med dagplejeren, hvornår det passer bedst på dagen. Det skal være på et tidspunkt, hvor de andre børn er der og leger, altså ikke hvor de sover. Og hvor din dreng også selv er frisk og har mod på tingene.
Alt efter hvordan din dreng virker til at have det med de andre børn, kan du efter et par dage sige farvel og gå. Når du går vil det være en god idé at lave et 'farvelritual', hvor I f.eks. vinker gennem et vindue. Det vil så være den måde I skal sige farvel til hinanden fremover og din søn vil således forbinde dette med det der nu skal ske og kender således 'dagsordnen'. Du skal gå forholdsvis hurtigt og ikke trække tiden unødigt.
Det er meget vigtigt, at du ikke vægrer dig ved at gå, men virker som om at det er det mest naturlige i verden. Du skal virke tryg og rolig, da han vil aflæse dig som et spejl og lynhurtigt fornemme, hvis du er urolig. Virker du sådan, så bliver han utryg og ked af det.
Det vil være en god idé at han derefter prøver at blive afleveret på det tidspunkt, hvor du normalt vil aflevere ham, således at han måske er der før de andre børn (hvis det er normalen). I kan så snakke om, hvorvidt du skal være der i de situationer, eller om det er okay for dagplejeren at se hvordan han reagerer på, at der kommer andre børn ind og se at de siger farvel.
Ret hurtigt skal han være der så længe at han fornemmer en rutine, på den måde at han f.eks. skal deltage i spisningen med de andre. Ret hurtigt skal han også puttes at dagplejeren og prøve at sove. Det vil her være en god idé at du kommer hurtigt, når han vågner. Han kender ikke klokken, men vil lære rutinen med at 'når jeg har sovet, så kommer mor'. Langsomt kan tiden så forlænges, således at det bliver som når du begynder at arbejde igen.
I kan overveje om han f.eks. skal have sin egen barnevogn med, så han kan blive puttet et sted han kender og som er trygt for ham. Det vil også være en god idé med en 'sovebamse' hvis han har en sådan, altså så der er noget trygt og genkendeligt omkring ham. Nogle børn har glæde af en lille fotomappe, hvor der kan sidde enkelte billeder af mor, far, hunden, huset osv. så de på den måde bliver lidt mere bevidste om at I er stadig er der, selv om I ikke fysisk er der. Det kan I overveje.
Ellers så er det bare at tro på at det er godt og nok skal gå. Og tilsidst bliver jeg så også nødt til at sige, at selv om indkøringen går problemfrit, så vil de fleste børn få en reaktion, når de pludselig finder ud af at det er alvor og hver dag, at de skal passes ude. Nyhedens interesse forsvinder og så kan de godt blive kede af det, men det er helt normalt.
Rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske