Brev:
Jaloux storesøster
8. juli 2005
Alder:
2 år, 6 mdr.
Jaloux storesøster
Kære Helen
For 3 måneder siden blev jeg mor for anden gang til en dejlig pige. Vi har i forvejen en pige på 2 ½år, og det er pga. af hende at jeg nu skriver til dig.
Vores store pige har fra fødslen af været utrolig opmærksomhedskrævende og har søgt meget voksenkontakt, både her og i vuggestuen. Hun er første barnebarn på begge sider og også første barn i vores vennekreds, så hun har naturligvis også fået opfyldt sit behov for voksenkontakt. Inden fødslen af lillesøster har vi talt meget om hvordan vi kunne hjælpe hende gennem det at blive storesøster – vi forventede at det ville blive hårdt for hende, og det er det sandelig også blevet.
Storesøster blev passet af farmor og farfar mens vi var på hospitalet og kom og besøgte os der. I den første tid virkede hun glad over at være blevet storesøster, dog lidt forvirret over det og lidt mere pylret. Men efterhånden som tiden går, og det er gået op for hende at lillesøster bliver, er hun blevet mere og mere frustreret og hidsig. Hun har altid haft et voldsomt temperament, men har aldrig slået før, hvilket hun gør nu, men kun på min mand og jeg. Hun er også blevet meget voldsom overfor lillesøster, så de kan ikke længere være alene sammen fx mens jeg er på toilettet.
Hun er tydeligvis i selvstændighedsalderen og siger nej til alt hvad man siger til hende eller spørger hende om. Fx er der store grådanfald hver gang hun skal have skiftet ble, have tøj på, spise, børste tænder o.s.v.
Storesøster er i vuggestue ca. 4 dage om ugen fra 8 til 15. Jeg ville egentlig gerne hente hende før, men magter det alligevel ikke, da jeg er alene med begge børn indtil 18-18.30 hvor far kommer hjem. Disse eftermiddagstimer går op i hat og briller med gråd og skæld ud og jeg ved ikke hvad. Jeg prøver på at give al min opmærksomhed til den store og leger med hende, læser bøger, ser fjernsyn m.m. Så snart den lille kræver mig i 2 minutter går den store amok og kaster sig ned på gulvet og skriger.
Har du nogle gode råd til hvordan vi hjælper den store gennem denne hårde tid? Jeg synes vi har prøvet alt: alenedage med far-storesøster, mor-storesøster, bedsteforældre-storesøster. Vi bad barselsgæsterne om at vise den store mest opmærksomhed og evt. give hende en gave. Den store er med til at pusle den lille når hun har lyst. Vi læser bog med den store, når den lille får flaske osv. Vi prøver på at sætte ord på den stores følelser, når vi kan se at der er noget hun er vred eller ked af. Det skal lige siges at hun taler meget godt og for det meste kan give udtryk for hvad hun føler – siger fx "jeg vil ha´ at lillesøster skal væk".
Skal vi bare acceptere at det er sådan i en periode? Hvor længe tror du det varer? Skal vi "bare" prøve at rumme det og lade hende rase ud?
Håber du har nogle forslag for vi er ved at være godt trætte af gråd og skrig og skrål fra morgen til aften.
Mange hilsner fra en udkørt mor