Svar: Min pige vokser meget, er det normalt?
12. september 2003
Alder:
8 mdr.
Kære Ulla
Din datter er, som du skriver, en rigtig baby, der lyder som om hun stortrives. Hendes vægt og højde passer fint sammen og hun er ikke unormalt stor af sin alder at være.
Man kan selvfølgelig sige at hun er stor sammenlignet med at hun er født før termin, hvor børn så godt kan være mindre i en periode, før de når op på andre børns højde og vægt. Men det er da flot at hun er vokset så godt og jeg ser bestemt ikke nogen problemer deri.
Med hensyn til vægten, så tager hun sikkert ikke så meget på fra nu af og frem mod etårsalderen, da hun jo i denne periode bagynder at bevæge sig mere rundt og derfor bruger mere energi. Der er ingen grund til diæt.
Med hensyn til længden, så har du ret i at børn jo ligner deres forældre og måske bliver hun en høj pige. En længde på 74 cm er fin når man er 8 mdr. gammel. Tænk på at tøj i str. 74 svarer til ca. 9 mdr.
Så alt i alt synes jeg at din datter lyder til at være præcis som hun skal være. Held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske