Brev:
Overgangskost og hård mave
6. juli 2005
Alder:
5 mdr.
Overgangskost og hård mave
Hej,
Tak for dit hurtige og gode svar på mit sidste spørgsmål. Nu har jeg et andet:
Jeg begyndte for ca. 3 uger siden at give min nu 5½ måned gamle datter skemad, da hun begyndte at tabe sig en smule, og ikke ville have flaske. Det går fint og hun kan tilsyneladende lide det meste, har lært at åbne munden når skeen kommer og virker generelt tilfreds med det.
I starten lod hendes mave til at have det OK med maden, men i løbet af de sidste to uger har hun haft meget langsom og hård mave, og faktisk kom der ingen afføring overhovedet i de første fem dage af disse to uger. Efterhånden begyndte der så at dukke lidt op, i form af nogle meget små klumper, og slet ikke i de mængder, som hun plejer. Det har hun så kompenseret for idag, med temmelig mange bleskift som følge...!
Afføringen er meget fast - nærmest som voksen-afføring - og grønlig af udseende, og lugter ikke ret meget. Når afføringen bliver trykket ud klynker hun, som om det gør lidt ondt at få det ud, men så snart det er ude, er hun glad igen som sædvanligt.
Jeg giver Lucia købe-grød hver dag, og er den seneste uge også begyndt med kartoffel-/gulerodsmos samt frugtmos (købt, blandet). Det sidste er altid indeholdende appelsiner, da min børnelæge sagde at dette kunne hjælpe på den hårde mave.
Jeg forsøger at sørge for at give hende så meget vand som muligt, men det er svært, for jeg bor i Spanien og her er gerne 35-40 grader hver dag, så væsken går jo nok til at bevare væskebalancen, i stedet for til at hjælpe på afføringen. Desuden giver jeg hende hver dag mave-massage, ved at køre fingrene rundt om hendes navle i urets retning, og jeg cykler med hendes ben og andre øvelser, som skulle være gode.
Jeg har overvejet at spørge på vores apotek, om der findes afføringsmiddel for babyer her (ligesom laktulosesaften i DK), men jeg er ikke så glad for at starte på afføringsmiddel, da jeg tror at det kan være svært at komme fra det igen. Om en uges tid tager Lucia og jeg på ferie i Danmark, og der vil jeg prøve sveskemos, som jeg heller ikke kan finde her til lands.
Har du nogle yderligere råd? Er der noget mad jeg skal undgå eller som jeg kan give hende for at hjælpe? Findes der baby-mad med mange fibre, sådan som man anbefaler voksne med samme problem (jeg led selv af forstoppelse under graviditeten, og store mængder fibre viste sig at kunne afhjælpe det)? Og er det normalt at afføringen pludselig bliver fast når de begynder at få "rigtig" mad? Måske skal hendes numse bare vænne sig til at skulle til at lave "rigtig" afføring?
Venlig hilsen
Mette