Svar: Overgangskost og hård mave
6. juli 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Det er meget normalt at børn får lidt tendens til forstoppelse, når de går fra flydende til mere fast føde og det er her meget vigtigt at tilbyde vand sammen med maden. Hos jer er problemet dog, som du selv så fint beskriver, at det jo er meget varmt, hvilket betyder at hun har brug for endnu mere vand.
Derudover så vil jeg sige at du ikke bør være bange for at give laktulose. Jeg har endnu ikke mødt en børnelæge som ikke syntes at dette var godt at give. Der kan være stor forskel på afføringsmiddel, men laktulose er i orden. Man må give 1 ml pr kg i døgnet uden problemer til et barn på Lucia´s alder og det synes jeg du skal prøve. Jeg vil derfor anbefale dig at købe en flaske, når du kommer til Danmark.
Du har ret i at det jo i princippet er bedre, hvis man kan klare tingene med ekstra væske og dermed af mere naturlig vej. Det forstå jeg godt. Der er dog også det i det, at hvis din datter oplever at det gør ondt at komme af med afføringen, så kan hun faktisk mere eller mindre bevidst godt komme til at holde sig, hvilket kun vil gøre det hele værre i sidste ende. Det er meget vigtigt at hun ikke oplever det at komme af med sin afføring som noget problematisk.
Det er udmærket at lytte til lægen, hvor du bor. Det er korrekt at appelsiner kan hjælpe, og derudover tænker jeg jo at Lucia jo ikke er det eneste barn, som har det problem, ej heller i Spanien og lægen ved jo derfor hvad man plejer at anbefale der (i forhold til muligheder, varme osv.).
Sveskemos er godt og jeg tænker at sådan et firma som Nestlé jo laver sveskemos og sælger til hele verden (næsten), så mon ikke du kan være heldig at finde sveskemos i Spanien? Deruover er frugtmos generelt godt.
Det er også en god idé ikke at give mere end højst to måltider grød om dagen, men deruover give grøntsagsmos. Hvis du således er oppe på to måltider skemad dagligt, så kan du prøve om det ikke ville have effekt at give 1 måltid grød og et måltid grøntsagmos (gerne fra glas). Du har ret i at det kan hjælpe med fibre, men det skal således gives på denne måde og igen er det vigtigt med meget væske.
At lave øvelser med hende, hvor du cykler med benene og hjælper hende med at trille rundt osv, er også rigtig godt.
Ud over frugtmos på glas som du kan købe, kan du også give hende frisk frugtmos. Det kan være en moden pære som du moser med en gaffel, eller noget melon (som også er vandholdigt).
Hvis hun får erstatning, så kan du overveje om du skal prøve en 'syrnet erstatning' som bl.a. Beauvais producerer (grøn allomin). Nogle forældre oplever at dette hjælper.
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god ferie i Danmark:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske