Brev:
Ondt i maven - små måltider - amning
8. juli 2005
Alder:
1 mdr.
Ondt i maven - små måltider - amning
Kære Helen
Vi har haft grådfulde (især) aftener med vores 7 uger gamle datter. Ved et tjek hos lægen viste det sig, at det skyldes hun har ondt i maven.
Hun spiser, men ikke ret længe af gangen. Ca 10 effektive "sutte-minutter" . Det har været nede på kortere tid. Undervejs holdes bøvsepauser, og når hun i 1. omgang slipper brystet og virker til at være færdig bliver hun skiftet, og er så klar til 2. halvleg. Men hun tager ikke brystet igen. Nogle gange falder hun i søvn, andre gange ligger hun og kigger på mig eller på omgivelserne.
Det virker som om hun spiser de små måltider, fordi hun ikke har så meget appetit/får mindre ondt på denne måde. Til gengæld spiser hun ofte. 10 gange i går. Det får jo mælkeproduktionen sat i vejret, så der er masser af mælk.
Her er så mine spørgsmål:
Kan jeg bare afvente at hun igen får bedre appetit og spiser længere tid af gangen? Hun virker til at være i bedring, har våde bleer og er aktiv/interesseret når hun er vågen. Jeg er lidt bekymret for om hun får mad nok - omvendt kan jeg jo ikke tvinge hende til at sutte!!!
Skal jeg fortsætte med at lægge hende til skiftevis det ene og det andet bryst - eller to amme-gange på samme bryst? Jeg tænker her på den megen mælk og at brystet gerne skulle tømmes. Har én gang været ved at få mælkeknuder, og vil gerne undgå det igen.
Eller skal jeg bare malke lidt mælk ud, når presset bliver for stort?
Mange hilsner
Marianne