Svar: Ondt i maven - små måltider - amning
8. juli 2005
Alder:
1 mdr.
Kære Marianne
Sådan som du beskriver situationen, så tænker jeg at din datter får ondt i maven, fordi hun netop spiser så hyppigt og så kortvarrigt.
Sandsynligheden for at hun får mest af en lidt tynde vandholdige mælk er stor, når hun spiser på denne måde og derfor er det vigtigt at hun spiser så længe på en side, at hun får den mere mættende mælk med ud. Den mælk ligger tungere i maven og giver dermed ikke samme uro i maven.
At du har masser af mælk er kun godt. Det at du har prøvet at få mælkeknuder og oplever at hun ikke får 'tømt' brystet taler kun i samme retning.
Jeg vil derfor foreslå dig at du amme hende fra en side, for at se om ikke det kan give et andet mønster.
Prøv at lægge hende til den ene side i almindelig stilling og lad hende spise 10 minutter der, hvor du prøver at holde hende igang undervejs. Du kan trykke hende under fødderne, i håndfladerne eller evt. køre en lidt fugtig klud igennem hendes hår.
Når hun så falder hen og virker for træt til at spise mere, så skifter du hende, så hun vågner lidt mere op og så lægger du hende til samme side igen, denne gang i tvillingestilling. Det har den fordel at hun får stimuleret og tømt dit bryst bedre og samtidig snyder du hende til at tro at hun bliver lagt til på den modsatte side. Lad hende gerne spise 10 minutter mere, således at hun spiser mindst 20 minutter på den ene side.
Hvis hun kan klare det, så kan du tilbyde toppen fra den anden side, men det skal kun vær et tilbud.
I takt med at hun bliver større vil hun sandsynligvis godt kunne spise et helt måltid på en side uden pauser ind imellem, når hun så har spist sig mæt på en side, så skifter du hende og tilbyder igen toppen fra den anden side. Nogle gange vil hun ikke have mere, andre gange kun toppen og atter andre gange vil hun spise længere tid der. Næste gang du ammer lægger du til på den side, hvor hun kun har taget toppen og følger ovenstående princip igen.
Det er sådan at det kun er lige i begyndelsen, altså i dagene efter fødslen, at man anbefaler 10 minutter amning på hver side, simpelthen for at stimulere begge bryster ligeligt. Med den alder din datter har nu, skal hun spise fra en side og spise i bund her, således at hun får den fede mættende mælk med ud.
Det burde kunne give en bedre rytme og mere overskud til jer begge. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske