Brev:
Trøst ved sengetid
8. juli 2005
Alder:
8 mdr.
Trøst ved sengetid
Hej Helen
Da vores datter var helt lille (hun er nu 8 mdr) skreg hun meget om aftenen. Nogle gange kunne det stå på et par timer, og vi havde ikke held til at få det til at stoppe. Pludselig ved 3 mdrs alderen stoppede det. I al den tid prøvede vi det samme som alle andre forældre. Vuggede hende, aede hende på hovedet, trøstede så godt vi kunne etc etc.
Senere da hun blev ca. 4 mdr. læste jeg, at når børn var overtrætte skulle man passe på med at få for megen øjenkontakt med dem, og snakke for meget med dem...
Det synes jeg set i bakspejlet, at vi gjorde meget, da hun var lille. Du ved...man sagde...nårhhh lille skat...du skal sove nu...strøg hende blidt over hovedet, mens man kiggede hende kærligt i øjnene...det blev det sådan set bare værre af...og jeg havde jo ingen erfaring med småbørn dengang, så jeg troede, vi gjorde det bedste for hende...
Intet under at staklen ikke kunne sove, når vi stod dér og blev mere og mere grønne i hovedet af at vugge og trøste hele tiden.
Anyway...det synes jeg, at jeg lærte lidt af....i dag er det sådan at hun falder i søvn i sin egen seng kl. ca. 19:30. Nogle gange vågner hun efter 20 minutter og græder. Jeg tager hende op og holder hende ind til mig, men jeg passer på med at kigge hende direkte i øjnene eller snakke for meget til hende. Jeg holder hende bare...mange gange hjælper det - og hvis det fortsætter og jeg har haft hende oppe 3-4 gange, ligger jeg mig til sidst i vores seng med hende - med mine egne øjne lukkede som om jeg sover...jeg siger ganske ganske lidt og trøster hende meget lidt (også selv om hun græder rigtig meget) 2 minutter efter sover hun...
Nu til mit reelle spørgsmål: I går aftes kom vi - for sent hjem til hendes sengetid - vi var ude og køre bil - kl. 19:30 faldt hun i søvn, men kl 19:50 vågnede hun igen og græd og hulkede. Hun bare græd og græd af træthed. Jeg trøstede hende, men prøvede at lade være med at snakke alt for meget og kigge alt for meget på hende. Der var vi stadig 20 minutter hjemmefra - hun græd og græd hele vejen hjem. Een enkelt gang stoppede jeg bilen lige for at give hende en krammer, men det blev bare værre og værre fordi hun var overtræt.
Mens jeg sad dér i bilen, tænkte jeg om det egentlig var korrekt, at man skal lade være med at "overtrøste" et meget træt barn. Det har hidtil virket rigtig i forhold til hende...men på den anden side, vil jeg jo nødig, at hun egentlig sidder og kalder på endnu mere trøst og jeg så på den anden side bare tror, at jeg gør det bedste for hende ved ikke at være så "aktiv i min trøsten" ved overtræthed....?!?!
Jeg ved min mail er lidt rodet - og lidt uklar. Men jeg håber du forstår :-) Man vil jo gerne gøre det allerbedste for éns lille pus. På alle andre tidspunkter er dagen tænker jeg aldrig over det - der bliver hun jo trøstet, holdt om, krammet og kigget på til den helt store guldmedalje. Det er kun når sengetid nærmer sig, jeg synes, jeg har mærket, at man ikke skal være ALT for aktiv...hvis du forstår...krammer og nusser man for meget på dét tidspunkt, bliver det hele meget værre....
Hvad synes du, Helen....lyder det rigtig det jeg gør?
Kærlig hilsen
Mig