Svar: Trøst ved sengetid
8. juli 2005
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det er fuldstændig rigtigt, at man ved små børn skal passe på ikke at overstimulere dem, ved alt for meget øjenkontakt. Du har også helt ret i, at det ved større børn kan hjælpe at berolige dem som du beskriver og bl.a. lægge sig med dem, lukke øjnene og et beroligende psyyy.
Når din datter vågner og græder imens du kører bil, så tænker jeg at det handler om at hun falder i søvn i bilen, vågner, har det varmt, sidder i en ubekem stilling (i forhold til at sove) og bare gerne vil op. Hun har ikke lyst til at køre der. Og samtidig er hun bare så træt.
I en sådan situation må man vurdere flere ting:
- hvor langt er der hjem? Skal man stoppe eller skal man køre videre?
Hvis man stopper, så skal der være tid til at tage et hvil, hjælpe hende til stillingsændring, få lidt at drikke, pludre og lege lidt osv.
Handler det om kort tid, så må man nogle gange vælge at køre hjem, selvom hun græder i autostolen. Det vil i givet fald være begrænset, hvor meget du vil kunne trøste under alle omstændigheder og så vil det være bedre bare at nå frem og tage sig af hende der.
Der findes ikke nogen perfekt løsning på det du oplever, sikkerhedsmæssigt skal man naturligvis holde øjnene på vejen:o) Men nogle gange så kommer man ud for at børnene græder, bliver overtrætte og ulykkelige og at du stopper for at trøste lyder rigtig fint. At hun fortsat græder, men kommer hjem i god behold, må så være sådan. Hjemme faldt hun jo til ro og hun har bestemt ikke lidt overlast.
Jeg synes du skal bibeholde din fine måde at skabe ro for hende på, når du har mulighed for det, men samtidig også sige til dig selv at hendes gråd ikke altid kan undgåes og du er jo kun et menneske:o)
Det lyder som det helt rigtige du gør:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske