Svar: Hvornår ammestop
12. juli 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Thomas og Katja
Hvornår man stopper med amning er meget individuelt. Nogle børn siger selv fra i takt med at de tilbydes anden mad og dermed ammes mindre, andre børn ammes i flere år.
Det er min erfaring at børn som fortsat ammes når de er omkring 1 år ikke selv vil sige fra, men her er det så forældrenes beslutning, eller mors valg, at nu skal det stoppe. Tidspunktet kan så passes ind med at man enten begynder på arbejde igen, eller at man simpelthen føler sig parat til det. Ammer man i flere år (nogle ammer jo skolebørn), så mener jeg at det er moderens behov og ikke barnet og at hun skulle have sagt fra noget før. Men ikke alle er enige med mig i det og sådan skal det jo også være.
Når jeg læser jeres brev, så får jeg indtryk af at amningen kører godt og at jeres dreng ikke virker til at ville de anderledes. Og så længe du Katja også er glad for at amme, så er det jo rigtig fint. Det lyder rigtig godt at du ammer morgen og aften, da det jo er en rigtig god måde både at vågne og sige godnat på og det kan du blive ved med længe.
Hvis du har det godt med at fortsætte sådan, så synes jeg derfor du skal gøre det. Det er klart at det bliver sværere at stoppe i takt med at jeres drang bliver ældre og mere bevidst omkring det, men der ville f.eks. ikke være noget i vejen for at du ammede til han var 14-15 mdr. gammel. I den alder ville han så bedre kunne forstå at noget er 'slut' (slå ud med hænderne - som når mælkekartonen er tom eller bogen er læst færdig - slut, der er ikke mere) og han vil også i den alder kunne acceptere at blive tilbudt noget andet. Det kan være at få noget at drikke af en kop. Det kan også være en 'sutteklud' en sove bamse eller lignende (som kan være substitut for mor).
I kan vælge om I vil stoppe nu og evt. trappe yderligere ned, så han kun ammes 1 gang dagligt eller om I vil se om han selv begynder at sige fra, da han har alderen til det. Hvis han fortsætter amning må du Katja tage beslutningen at nu er det slut og det tidspunkt kan ligge når som helst i tiden frem.
Det hele må jo i sidste ende nok passes ind med arbejde, institutionsstart, evt. sygdom (det kommer jo desværre) osv.
Rigtig meget held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske