Svar: Sove på maven, 9 mdr.
12. juli 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Tenna og Mathias
Sundhedsstyrelsens retningslinier om at børn ikke bør sove på maven, gælder i den periode, hvor barnet ikke er i stand til at vende sig selv. En dreng som Mathias, der kan vende rundt, øve sig i kravlestilling mv. er ikke umiddelbart i risikogruppen for vuggedød:o)
Med hensyn til dette, så kan du derfor godt lade ham vende rundt på sig selv, så han ligger som han bedst vil. Det er hovedsageligt børn under 6 mdr, som skal sove på ryggen.
Bliver han opkogt og for varm, så ville jeg lade ham falde i søvn stille og roligt og så når han har sovet ½ times tid, ville jeg vende ham om, så han ligger mere behageligt.
Mit forslag er derfor at du putter ham og lader ham tumle lidt rundt, lader ham finde en stilling hvor han kan finde ro, acceptere hvis det er på maven og når han så har sovet ca ½ time, vende ham om, så han ligger i en mere behagelig stilling.
Når han vågner i løbet af natten, må du vurdere hvad det drejer sig om. Jeg er ikke umiddelbart bekymret omkring vuggedød, men tænker mere at det er naturligt for hans alder at tumle om natten, hvilket hører med i en periode. Han drømmer også meget i øjeblikket. Det kan derfor være en god idé at du lige nu hjælper ham til at finde roen igen, når han tumler om natten, fordi det foregår i søvne og det er vigtigt for at han bibeholder en sammenhængende søvn og ikke pludselig begynder at vågne op.
Nogle gange kan det hjælpe at skifte til en større dyne, men pga de høje temperaturer vi har i øjeblikket er det nok ikke så smart:o)
Barnevognssele... tja, det var en ny mulighed. Umiddelbart har jeg den samme holdning som du selv, at børn ikke bør spændes fast i egen seng. Gør du det, skal det derfor kun være en midlertidig løsning - mon ikke det kan klares uden? Kunne du evt. stå eller sidde ved siden af ham med en beroligende hånd på ham i stedet?
Ellers må du glæde dig over at det kun er en periode:o)
Også mange varme sommerhilsner til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske