Brev:
1 årig med lille appetit
15. juli 2005
Alder:
1 mdr.
1 årig med lille appetit
Hej Helen
Vores datter Lærke fyldte 1 år d. 21.juni, længde 80 cm, vægt 10,5 kg.
Hun trives, er en glad pige, pludrer, siger "ae det´?" til alt nyt, ;-) og "ai ai" og vinker når nogen går eller kommer og besøger os. Alt i alt, er hun et dejligt og roligt barn. Græder meget lidt, smiler til fremmede, sover godt om natten, kysser og krammer, elsker vores hund og kat, griner, kravler hurtigt, kan selv rejse sig og stå uden støtte, kan gå ca 3 skridt af gngen uden støtte. Er nem at lægge i seng. Pludrer sig selv i søvn.
Vore problem er måltiderne. Jeg syntes hun spiser meget lidt (læs: FOR lidt!)
Morgenmad kl 7: ca 1 1/2 dl havregrød. (jeg mader hende)
Formiddag ca kl. 10: en digestivekiks (som hun selv spiser ca 1/2 af), eller 1/4 banan, eller anden frugt.
sover fra ca 10.30-12.30
Middagsmad kl 13: 1/2 til 1 stykke levebrød uden skorper.(den bløde med gulerod u/ kerner)...hvilket jeg syntes er meget meget lidt. Der er leverpostej, kødpålæg, æg, torskerogn el.lign på.
Eftermiddag ml. kl 14-15: får tilbudt 1 digestivekiks (spiser ca 1/4) el. frugt (som om formiddagen)
Aften kl 18: det som resten af familien spiser. (men mængden svarer allerhøjst til størrelsen som et lille æg.) ...hvoraf meget af det alligevel havner på hagesmæk og gulv!
I seng ml. 19 og 20
Ved alle måltiderne gemmer hun maden inde i munden...i kinderne, så hun tilsidst ligner en hamster! og ofte resulterer det i, at hun kan have 4 hapser fx. i munden, og efter ca 15-20 minutter er det der stadig!! også hvis hun bliver sat ned på gulvet for at lege!! (eller bliver lagt i barnevogn..) der må jeg så forsøge at fjerne det med en serviet eller lignende.
Så du kan nok høre at hun ikke spiser ret meget.
Hun gider ikke spise selv. Det er meget sjældent hun gider putte noget i munden..til trods for at jeg tit forsøger.
Dette er hvad hun selv gider tage med fingrene: rosiner, croutoner, fetaost, ostehaps, jordbær, majs,
men alt andet: dvs rugbrød, kartofler, franskbrød, pasta, osv osv, gider hun ikke! Hun maser det bare total mellem fingrene, smider det ud over bordkanten, vrider sig i stolen, græder eller skrige og kniber munden sammen!
NÅR det så endelig lykkes os at få en mundfuld indenbors, laver hun nok vedens mindste åbning til skeen med sin mund! Jeg lyver ikke Helen, vi snakker virkelig en lille lille bitte sprække! ikke som Ahh Åben mund..næh mere så der måke lige er plads til en "blyant" i omkreds!! (som når en voksen fløjter)
Helen...ER det normalt? hva??!
Du sidder garenteret og små-griner, men det er altså til at blive vanvittig af. Det tager jo syv lange og syv brede før hun får spist. Vi kan let sidde der 1 time, hvis det stod til Lærke.
Hun skal (heldigvis) starte i dagpleje den 1 aug... jeg skriver "heldigvis" fordi jeg håber og ber til at min kommende dgplejemor, kan hjælpe os i denne onde cirkel.
Hmm Helen, et langt brev! Hvad gør vi?
Frustrede hilsner fra Rikke
(& Kristian-farmand- som har lige så svært ved det som jeg)