Brev:
Et nyt udviklingstrin
15. juli 2005
Alder:
11 mdr.
Et nyt udviklingstrin
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi jeg har bemærket at vores datter ligesom går igennem nogle udviklingstrin, hvor hun for hvert trin forstår og kan mere og mere. Sammenfaldende med at hun kan noget nyt er hun i dårligt humør, sover dårligt, vågner meget tidligt, sover ikke igennem, vil ikke spise som hun plejer. For nogle dage siden startede en ny sådan periode (de varer 2-4 uger og kommer med 5-6 ugers mellemrum), med dårlig nattesøvn, hysteriske anfald ved enhver handling der ikke lige passer damen, og meget selektiv spisevaner (hun vil ikke have hverken det kød eller grøntsager der er på hendes tallerken). Har du hørt om sådanne spring fra andre?
Hvordan skal jeg tackle disse "svære" perioder (imellem perioderne er hun fantastisk, falder i søvn på 1 minut, sover igennem, spiser alt mv.). Umiddelbart lader jeg hende spise det hun vil (dvs. hun spiser det hun vil af det der er på tallerkenen), jeg sidder med hende når hun skal sove (hun græder hysterisk, hvis jeg går og kan nemt bruge en time på at falde til ro) og jeg giver hende al den tryghed og opmærksomhed jeg fornemmer hun har brug for. - men jeg tænker da på om jeg giver hende nogle dårlige vaner, fordi jeg giver hende så lang snor, fordi jeg jo forventer at det går over af sig selv. Hun er knapt et år nu, og jeg er begyndt at sætte nogle grænser ved nogle ting hun absolut ikke må, eller ting hun skal (børste tænder, have hat på i solen mv. ).
Jeg ammer hende stadig morgen og aften men tænker på at stoppe, men har vel de naturlig tanker om hvordan hun vil tage det. Jeg tænker mest på hvordan jeg skal få hende til at sove igen når hun vågner ved 4-5-tiden og får lidt mælk inden hun sover videre - skal jeg bare substituere med lidt vand eller blot forsøge at lulle hende i søvn igen med en sut. Er det bedre at vente med at stoppe til hun er i en god periode igen, (vil det give hende utryghed i en i forvejen utryg periode) eller skal jeg bruge det faktum at hun alligevel står op kl 4-5 om morgenen og ikke vil falde i søvn efter amningen alligevel til at stoppe. Jeg føler mig selv klar til at give slip på amningen, men jeg tror ikke hun slipper af sig selv.
Well, håber du kan finde hoved og hale i det.
Mange hilsner
Lene