Svar: Et nyt udviklingstrin
15. juli 2005
Alder:
11 mdr.
Kære Lene
Det er et rigtig dejligt brev du har skrevet og du beskriver din datter meget fint. Jeg synes bestemt ikke at du giver hende dårlige vaner, tværtimod, så lyder det som om at du virkelig forsøger at lytte til din datter og støtte hende, der hvor hun er og når hun har behov. Det er super.
Udviklingstrinene som du beskriver er helt rigtige og fint observeret. Støt hende som du gør nu, men begyndt også at sætte flere ord på, når du oplever hende ulykkelig, træt, vred og ked af det. Hun har en alder, hvor hun vil prøve grænser og hvor hun skal lære at tackle de frustrationer som automatisk opstår, når der er noget man gerne vil, men som endnu er for svært eller når det f.eks. kræves at man skal have hat på i solen eller have børstet tænder.
At sætte ord på, betyder at du siger højt, det du fornemmer, altså de følelser du fornemmer rører sig i hende. "Nu bliver du bare så træt" eller "du bliver bare så vred, når xxx". NÅr du sætter ord på, så lærer hun for det første sproget, men hun lærer også at du lytter til hende og i takt med at hun bliver ældre kan hun rette dig "Jeg er ikke ked af det, jeg er sur". Det at føle at man bliver lyttet til og forstået er med til at hun lærer at tackle sine frustrationer, som er en naturlig del af livet.
Omkring spisevaner så er det meget vigtigt at du fortsat serverer samme mad som I andre får. giv hende lidt af det hele på tallerkenen og lad hende så være selektiv. Det kan godt være at der ikke glider så meget kød eller grønt ned, men måske ryger der lidt af det enen ned den ene dag og lidt af det andet en anden dag. Tilbuddet skal være der.
For at sikre hende kød og grønt, vil det være en god idé at hun får kød og fiskepålæg til frokost, samt lidt grønt til frokost hver dag. Derudover er det en god idé med en lille skål grønt før I skal spise til aften. Har hun spist lidt der, så behøver du ikke at bekymre dig om indtaget af grønt til aftensmaden. Husk også at forskellige grøntsager kan 'gemmes' i f.eks. en kødsovs.
Med hensyn til amning, så kan du godt forsøge nu, hvis du selv oplever at være motiveret derfor. Du har nemlig ret i at det nok er dig, som skal sige fra og du kan ikke forvente at hun gør det, med den alder hun har. Derfor skal du gøre det, når du har overskud til det. Samtidig tænker jeg dog at det vel vil være rarere for jer begge, hvis det er en periode, hvor hun i øvrigt har det godt?!
Fortsæt det gode forælderskab:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske