Svar: Søvn i vuggestuen - 18 mdr.
9. januar 2020
Alder:
18 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver både frustreret og ked af det. Du oplever jo, at jeres datter sover rigtig godt derhjemme. Hun har et godt sovehjerte, har hele julen sovet en god lang middagslur - og lige så snart hun er tilbage i vuggestuen, så sover hun dårligt igen. Og du kan mærke på hende, at hun ikke trives med den korte søvn. Hun har brug for søvnen midt på dagen og det er begrænset, hvor meget hun kan indhente derhjemme... :(
Det lyder som om at institutionen har forsøgt alt, og du har talt med dem om problemet flere gange. De har også lavet ændringer nu, så de ældste børn der vågner efter kort tid sover et andet sted, men alligevel vågner din datter... Hun har sin putteklud og sut med hjemmefra, hun har pude og tæppe, hun kan putte sig med. Personalet har forsøgt at putte hende i et hjørne, de har forsøgt at sidde hos hende hele tiden. Hun har også gået i vuggestuen i 3 måneder nu - og der sker ingen ændring.
Du har tidligere fortalt, at det er en rigtig god institution, og det lyder faktisk også sådan - i hvert fald gør de en stor indsats for at hun skal kunne sove og spørgsmålet er, om der er så meget mere at gøre...
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at hun er stresset af en hektisk hverdag i vuggestuen. Små børn kan også få stress, og et tegn kan f.eks. være manglende søvn og manglende evne til at koble fra og finde ro. Der er rigtig meget at forholde sig til i en vuggestue - adskillelse fra mor og far, regler og rutiner, modstand fra andre børn, at skulle skabe relation til andre børn og voksne. Der stilles mange krav, hun skal kunne flere ting selv, sidder måske nogle gange for sig selv og der bliver ikke altid lige reageret, når hun har brug for det - som der gør derhjemme. Lydniveauet er højt... Hun kan heller ikke klokken og ved ikke, hvornår hun ser dig igen, ligesom hun er for lille til at forstå en forklaring om, at mor er på arbejde... Det er naturligt svært, og hendes vægring mod at sove kan sagtens være en reaktion på dette.
Det er vigtigt, at I forsøger faste søvnrutiner i et par uger af gangen, før I kan tage stilling til, om det virker. Det er altså vigtigt, at pædagogerne forsøger at gøre det samme igen og igen i en længere perioder og ikke skifter for meget med forskellige forsøg... Genkendelighed giver tryghed og ro - og bedre søvn.
Jeg ved ikke, hvilke andre muligheder I har. Måske kan du gå på nedsat tid, måske kan du have en ugentlig fridag, hvor du kan have hende hjemme eller hente hende, før hun skal sove til middag, så hun f.eks. hver onsdag sover hjemme, ligesom hun sover i weekend og derfor kun er i vuggestue to dage af gangen...
Man kan håbe på, at jo mere hendes indre ur er indstillet på at sove en længere lur midt på dagen, jo lettere vil det være for hende også at tage denne lur i vuggestuen. Man kan håbe på, at jo mere hun vænner sig til vuggestuen og hverdagen der, jo ældre hun bliver, jo mere vil hun naturligt begynde at kunne finde roen til at sove bedre...
Jeg håber, at det lykkes for jer :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske