Svar: Meget stor baby
16. juli 2005
Alder:
1 mdr.
Kære Camilla
Først et stort tillykke med den flotte store pige.
Så vidt jeg ved kan man på Guinness World Record´s Museum i København 'se' verdens største baby, som vist vejede omkring 10,2 kg. Du kan læse mere på guinessworldrecords.com. Her står blandt andet, at der i 1992 blev født en dreng, som vejede 7 kg og var 63 cm lang.
Jeg kan huske at der i Se og Hør, Billede Bladet eller et af de andre blade engang har været et 'danmarks største baby' indslag, hvor man kunne sende et billede ind af sit barn. Måske er det et spor du kan forfølge.
Det er ikke tit at man møder så store børn og ofte hænger barnets størrelse sammen med at moderen f.eks. har sukkersyge, som du også selv er inde på. Jeg har dog, engang på barselsgangen, passet en lille nyfødt, som vejede knap 6 kg og målte 61 cm. Altså ikke helt så stor som din:o)
Det er fantastisk at det kan lade sig gøre at få så stort et barn, men når man tænker nærmere over det, så bærer kvinder jo også på tvillinger, som snildt kan veje 3 kg hver. Der er altså plads nok og nogle gange er naturen bare lunefuld.
Det vil være naturligt at din datter virker 'stærkere' end andre børn, fordi hun er det større. Det er kun dejligt at hun er så langt fremme i sin udvikling. Hvordan hun udvikler sig videre frem, kan der desværre ikke siges noget fast omkring, da alle børn jo er forskellige. Måske vil hun være hurtig til at gå, fordi hun er så stærk som hun er og måske vil det være lige modsat, fordi hun har så meget mere vægt, som hendes ben skal bære. Det er ikke til at vide og måske heldigvis... Jeg synes bare I skal nyde hende som hun er - for dejlig er hun med garanti.
Jeg synes bestemt ikke I skal være urolige. Hun udvikler sig fint og godt og på et tidspunkt vil det hele udligne sig. I skal nok ikke regne med at hun tager på, på samme måde som andre børn, hun vil måske veje 12-13 kg, når hun bliver 1 år og det vil være helt fint og normalt.
I takt med at hun bliver ældre vil det hele altså udligne sig. Selvom børn er 'almindelig' i vægt ved fødslen, f.eks. vejer 3.5 kg, så kan de godt nå op på at veje 10 kg når de er 5-6 mdr. På den måde vil andre børn godt kunne ligne jeres datter i størrelse, i løbet af de næste måneder.
Håber det hjalp jer lidt videre. Og rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske