Brev:
Min datter bliver meget nemt hysterisk
16. september 2003
Alder:
16 mdr.
Min datter bliver meget nemt hysterisk
Til Netsundhedsplejersken
Tak for en god brevkasse. Jeg har 2 spørgmål, som jeg håber, at du kan svare mig på:
1. Jeg har en datter på 16 mdr., som for tiden bliver meget hysterisk når det ikke går efter hendes hoved. Vi har mange konflikter hver dag, når der med rette bliver sagt "nej" får hun et hysterisk "anfald". Det samme kan også ske hvis et andet barn tager hendes legetøj eller hvis vi må bremse hende i aktioner, som ikke er ok.
Det skal siges, at hun altid har haft "sin mening" om tingene samt at hun også altid har været et irritabelt barn, hvor der ikke skal ret meget til før hun bliver utilfreds. Lige for tiden er det dog meget værre end det plejer og jeg er usikker på, hvordan jeg skal reagere på hendes udbrud.
At aflede hende hjælper nogen gange, men ikke altid. Hun er startet i vuggestue for 1 mdr. siden og jeg overvejer om dette kunne have nogen betydning. Før hun startede der kunne hun lege selv rigtigt længe (op til en time/halvanden time), det vil hun overhovedet ikke længere.
2. Min datter taler ikke særligt meget og kan i alt kun sige ca. 10 ord, f.eks. far, hej, se. Jeg har lagt mærke til at flere af hendes jævnaldrene kan langt flere ord. Er hun bagud i udvikling eller er det meget normal at være på dette niveau på dette tidspunkt? Er der noget vi kan gøre for at fremme hendes sproglige udvikling ?
På forhånd tak
Rikke Skov