Svar: Min datter bliver meget nemt hysterisk
16. september 2003
Alder:
16 mdr.
Kære Rikke Skov
Tak for dine venlige ord.
Med hensyn til spørgsmål nr 1, så tror jeg der er flere ting der spiller ind, her tænker jeg både på hendes alder, hendes medfødte temperament, hendes begyndelse i vuggestue.
Opdragelse er svær. Opdragelse handler om at være sammen med sit barn og vise at man elsker det og værdsætter det, samtidig med at man skal lære det, hvad der er rigtigt og forkert. Det handler også om at kunne trøste barnet og acceptere og støtte barnet i de frustrationer og vrede der er, samtidig med at man som forældre står fast på, hvad man selv tror er bedst for barnet.
Daglige frustrationer og konflikter kan og skal nok ikke undgås, men det er også anstrengende at gå i seng og føle at man har skældt ud hele dagen.
Jeg kunne forestille mig at du ofte bruger vendinger som "DU må ikke.." "nu skal DU holde op..." Istedet kunne du måske variere det lidt med at sige "JEG vil have du stopper nu" eller "JEG vil ikke være med til...".
Da din datter kun er 16 mdr. er det selvfølgelig begrænset hvor meget forklaring du kan give hende, men måske kan det hjælpe at du går ud fra dig selv med JEG, istedet for at angribe hende.
Et andet råd kan være at du altid lige overvejer, hvorfor hun i den situation får et "hysterisk anfald" og hvad du kan gøre. Er hun træt? Varm? Tørstig eller sulten? Det er ting som du kan gøre noget ved.
Et råd er også at du lader hende have de følelser hun har. Nogle børn har brug for at man tager dem og holder dem fast, så de føler at man er der og at det er ok, hvor andre børn har brug for at man bare sidder stille ved siden af. Viser at man er der og at det er ok at være vred eller ked af det. Man kan også altid prøve at få lidt skæg ud af situationen.
Med hensyn til at starte i vuggestue, så er det en helt ny verden for hende. Hun får utrolig mange indtryk, som hun skal forholde sig til og hun bliver mere træt. Samtidig med det, har hun en alder hvor hun endnu ikke kan lege rollelege. Børn er ofte over 2 år før de kan begynde at lege sammen, indtil da leger de ved siden af hinanden og det er derfor kun naturligt at hun bliver gal, hvis legetøjet tages fra hende. Børn bruger i en lang periode ordet "MIN" eller siger "Det MIN", hvilket er naturligt, for de er ikke parate til at dele med andre.
Din datter lyder til at være en selvstændig pige og det tror jeg bestemt ikke du skal være ked af, det komme hende til gode, når hun bliver ældre.
Med hensyn til spørgsmål 2, så er børn jo meget forskellige også hvad angår sproglig udvikling. Et barn på 1-1½ år kender familiens navne og reagerer på fremmede lyde. Barnet forstår flere ord og siger selv enkelte småord. Et barn på 1½-2 år er lidt mere interesseret i at gentage ord, som andre lige har sagt og begynder selv at bruge flere ord. Begynder at bruge to-tre-ords sætninger f.eks "Mor se", "Det min", "Hvad er det" = "A det". Sidstnævnte eksempel fordi du ikke kan forvente at barnet taler rent, ord som far hedder f.eks også ofte bar.
Det vigtigste er selvfølgelig at barnet gerne vil tale og forsøger. Du kan med fordel give din datter små opfordringer som "kan du hente bolden" eller "kan du finde sukkeret til mor". Lad hende deltage i de daglige gøremål og snak med hende om, hvad det er I laver. Hvis hun peger på noget og du ved hvad det er hun gerne vil have, så gentager du det imens du giver hende det f.eks. "Vil du gerne have et glas mælk?" "Vær´s´go her er mælk". Ved at gentage ordene på flere måder hjælper du hende til sproglig udvikling.
Rim og remser og masser af sange og sangleje er også rigtig gode. Små puslespil kan bruges. I kan evt. købe træpuslespil med dyrelyde, så får i samtidig med at I leger, en snak om hvad koen, grisen og hønen siger.
Din datter lyder til at være fuldstændigt med aldersmæssigt. Det er altid problematisk at sammenligne med de andre børn,- de kan noget, men din datter kan højst sansynligt noget andet.
Håber ovenstående råd kan bruges. Held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske