Brev:
Spisevægring og ondt i maven!
17. juli 2005
Alder:
4 mdr.
Spisevægring og ondt i maven!
Hej
Jeg har en datter på nu 16 uger, som ikke tager helt så meget på, som jeg kunne ønske mig. Hun vejede ved fødslen 3580g og var 50 cm. Da hun var 15 uger, vejede hun ca. 5600 g og var 63 cm.
Så vidt jeg kan se på de vægtkurver jeg har kigget på ligger hun fint nok i normal-området. Alligevel bliver jeg ind imellem bekymret og det skyldes at hun nogle dage ikke spiser ret meget. Hun har svært ved at komme af med afføringen - de sidste par gange har der været henholdsvis 8 og 11 dage imellem og de sidste par dage op til afføringen kom her sidste gang var hun meget utilpas og hver gang jeg prøvede at lægge hende til, vred hun sig bagover og skød ryg og ville absolut ikke spise. Først om aftenen, når hun efterhånden er blevet rigtig sulten, fordi hun det meste af dagen har nægtet at spise, vil hun så godt have noget.
Om natten er hun også meget sulten og spiser længere og meget mere koncentreret end om dagen. De dage hvor hun var meget utilpas og stort set nægtede at spise, endte jeg med at nærmest proppe brystvorten i munden på hende, mens hun bare lå på ryggen og når så først hun havde fat trillede jeg hende om på siden, så jeg kunne ligge ned at amme hende og så ville hun godt. Det er altså ligesom om det gør ondt på hende at blive lagt til på den traditionelle måde.
Kan vi hjælpe hende til at komme af med afføringen lidt oftere eller lidt mindre smertefuldt - vi giver hende dagligt mavemassage + cykler med benene og lader hende ofte ligge uden ble.
Og hvad gør jeg for at få hende til at spise lidt oftere? Når hun endelig spiser, spiser hun ikke specielt længe - kun om natten. Hvorfor gør det mon ondt på hende når jeg lægger hende til på normal vis eller gør det mon ondt? Hvorfor nægter hun at spise?
Min datter er født i Danmark, men da hun var 3 uger tog vi hende med til Vietnam, hvor vi bor nu. Vi er selvfølgelig meget indenfor i afkølede rum, men også ofte ude, hvorfor hun jo ofte får det varmt og vel egentlig burde have et endnu større behov for væske. Skal jeg give hende vand som supplement?
Afslutningsvis skal det dog siges at vores datter virker til at trives fint. Hun griner, ruller, griber ud efter ting, siger høje lyde, putter alt i munden pt. osv., så hun virker jo ikke just som om hun ikke har det godt. Men nogle dage er hun ret ulykkelig, når maven driller. Og jeg bliver ulykkelig når hun ikke vil spise.
Håber du kan hjælpe os lidt, da jeg savner en lidt mere spisende datter. For resten kan jeg ikke sige noget om hvor ofte jeg ammer hende, for der er stort set intet system i det - bare så ofte hun vil, men det er nok ca. hver 2. time, men så kun forholdsvis små tåre (ca. 10 minutter).
Kærlig hilsen
Carina