Brev:
Smerter efter amning
15. januar 2020
Alder:
8 mdr.
Smerter efter amning
Hej Helen.
Søn nummer to er nu 8 måneder og vokser dejligt, men jeg har i tre uger nu (av og på) oplevet stærke smerter efter amning. Det føles som om det brænder inde i brystet (kun Venstre) ca. 1-2 timer efter amningen, og så aftager det gradvist. Små jag nu og da forekommer dog. Jeg kan ikke sove for det og har af og til måtte spise stærke smertestillende for at kunne holde det ud.
Jeg har været hos lægen og blev sat igang med en pillekur i mod svamp, hvilket virkede som det mest oplagte, da min søn tidligere har haft trøske. Der er nu gået lidt over en uge, og der er ingen bedring, så lægen mener ikke længere det er svamp, men at jeg nok bare er “en af dem” hvor man ikke kender til årsagen til smerterne. Hun sagde desuden at jeg jo kunne overveje at afslutte amningen, eller forsøge at amme mindre på mit venstre bryst i en periode. Jeg har dog ikke overhovedet lyst til at afslutte amningen, og kan heller ikke affinde mig med ikke at kende til årsagen til smerterne. Der har jo ikke været sådanne problemer før, så hvorfor kommer det nu?
Jeg har før haft white spots, især på det højre bryst, men oplevede for tre uger siden, og altså lige op til dette forløb, også at have det på venstre. Jeg fik prikket hul med nål og masseret mælken ud, men det “sår” eller hvide område som plejer at hele op, er stadig hvidt og ret ømt og er desuden større end det jeg før har haft.
Jeg vil så gerne problemet til livs, for smerterne er uudholdelige, og jeg vil virkelig gerne fortsætte med at amme mit barn. Har du nogle bud? Man får vel ikke pludselig problemer med sutteteknik efter 8 måneder? Og kan en skade på brystvorten overhovedet give så stærke smerter inde i brystet?
Med venlig hilsen
Sarah