Svar: Vores dreng
17. juli 2005
Alder:
19 mdr.
Hej med jer
Tja det kan da godt være at tænderne gør ham lidt utryg, tandfrembrud kan jo få skyld for mange ting, jeg tror dog nærmere at det handler om den alder jeres søn har.
1½ år er en alder, hvor verden bludselig synes meget stor. Han kan bevæge sig frit omkring, klatre op, falde og slå sig og begynder nu langsomt at få en fornemmelse af at noget kan være farligt eller at man kan blive væk. Det er så småt igang. Derfor oplever mange forældre også at børn netop omkring denne alder kan begynde at drømme mere om natten og have drømme som er mere mareridtagtige.
Jeg tror det er vigtigt for jeres dreng at være sammen med jer og ikke så meget at I skal lege sammen. Derfor vil det være en god idé om I kan medinddrage ham i de dagligdags gøremål. Kan han f.eks. være med til at dække bord, lave mad, lægge vasketøj sammen, tøre støv af, hænge vasketøj op, feje fliserne uden for, vande blomsterne osv. Alt muligt, hvor han kan føle at han er med og I laver noget sammen.
Lige nu er mit råd derfor at I skal prøve at inddrage ham lidt mere:o)
En gang imellem må han også være sig selv, og bliver han frustreret, så er det så sådan. Det skal I også kunne klare og I skal tænke på at netop frustration også er en følelse som ham skal lære at tackle. Det er dog meget vigtigt at han ikke føler angst eller utryghed; men at blive gal fordi I siger nej, hører med:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske