Svar: Ammes om natten
17. juli 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Thomas og Katja
I skal naturligvis være sikre på at jeres dreng ikke pludselig begynder at vågne fordi han har ondt i ørerne, ondt for tænder eller lignende. Hvis I mener at det handler om sult ("maven knurrede højt"), så synes jeg I skal prøve at give ham lidt ekstra at spise. Ikke nødvendigvis et ekstra måltid, men måske noget som mætter lidt mere. I kan f.eks. prøve at give ham et grødmåltid om eftermiddagen, eller I kan give ham en portion almindelig grød eller frugtgrød med mælk på som dessert efter aftensmaden. Husk dog max. 2 måltider grød dagligt, så I holder hans mave i orden.
Det vil være et skråplan at begynde at give ham mad om natten. Her skal I naturligvis holde fast I, at han kan få noget at drikke, men ikke spise. I skal dog sikre jer at han så har spist nok i løbet af dagen og aftenen, for det er jo synd for drengen hvis han reelt er sulten:o)
I skal også vide at det er naturligt for hans alder at være meget bevidst om amning. Nogle børn accepterer fint at blive ammet morgen og aften, andre børn har svært ved at forstå hvorfor de kan få lov nogle gange og andre gange ikke. De kan jo ikke klokken:o)
Jeg tror det er meget vigtigt at du ikke begynder at amme om natten igen, da I nu er stoppet (flot iøvrigt!). Hvis du begynder at amme nu, så vil han være så bevidst om det, at det bliver noget sværere at stoppe senere hen. Samtidig må I vurdere, hvordan Noah har det med amningen. Er det passende at begynde at stoppe amning helt, eller kan han godt acceptere amning 2 gange dagligt.
I skal også vide at han jo fortsat kan være i 'seperationsfasen' og dermed generelt være mere ked af det, tryghedssøgende og sove mere uroligt end tidligere. I må prøve om det kan lade sig gøre at du Katja putter ham om natten, når han er ked af det (uden amning) eller om det er for svært, eller om det skal være far. Gør det I fornemmer vil få Noah til ro bedst muligt, når der ikke er amning involveret:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske