Brev:
Vores søn småspiser og småsover
25. juli 2005
Alder:
4 mdr.
Vores søn småspiser og småsover
Hej Helen
Jeg har en søn på 4 måneder, som altid har haft svært ved at sove om dagen. Han sover 1/2 til 1 hel time af gangen og vågner så og ligger og klynker og "kalder" på os. Nogen gange kan sutten og en gåtur med vognen få ham til at sove igen, men andre gange nægter han at falde i søvn igen selv om han er død træt. Han ligger og klør sig i øjnene og falder også ofte hen men vågner så brat igen.
Jeg har stærk mistanke om at hans søvnmøster hænger sammen med hans spisevaner, da han også altid har været lidt af en småspiser. Jeg ammede ham til han var 3 mdr, men han hang meget i brystet - ofte halve og hele timer og da jeg ikke følte jeg kunne mætte ham begyndte vi at gå over til flasken og han får nu 100% flaske og så er vi netop begyndt med lidt smagsprøver af risgrød. Han spiser ca. 100 ml. hver 2-3 time og 200 ml om natten hvor han som regel sover fint fra 22-06.30 afbrudt af 1 eller 2 måltider.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at give ham en mere fast rytme hvor han spiser og sover lidt mere af gangen for som det er nu er han aldrig rigtig udhvilet. Når han vågner om morgenen er han også stadig træt, men kan ikke falde i søvn igen. Meget af dagen går derfor med at putte ham fordi han hele tiden virker træt. Hvordan ændrer jeg hans mønstre uden at han skal sulte eller græde?
Mange hilsner
Sally