Svar: Vores søn småspiser og småsover
25. juli 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Sally
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at forsøge at skabe en mere fast rytme og rutine for dagen både med hensyn til søvn og til mad. Din lille søn har også alderen til at man kan gøre dette.
Det er en god idé med lidt skemad, sådan som du beskriver ham og da han får flaske kan du også forsøge at give ham lidt vælling i håb om at det kan mætte ham bedre. Han må i alderen 4-6 mdr. få hvad der svarer til 2 måltider vælling i døgnet. Nu ved jeg ikke hvilken type erstatning du giver, men der findes jo forskellige slags og nogle mætter mere end andre.
I forhold til hans alder, så synes jeg at han sover rigtig flot. Det kan du vist ikke forlange meget bedre, selvfølgelig ville det være rart om han sov lidt længere lure i løbet af dagen (hvilket jo nok hænger sammen med maden), men man kan jo ikke få det hele:o)
Du skal regne med at et barn på hans alder har behov for 3 lure i løbet af dagen og de lure skal vare mellem 5-6 timer sammenlagt. Dog er der jo individuelle forskelle.
Hvis du giver 1-2 måltider skemad, så vil en plan for dagen se således ud:
Morgen: flaske
Formiddag: Flaske
Formiddagslur
Frokost: grød og evt. flaske
Middagslur
Eftermiddag: flaske
Sen eftermiddag: evt. flaske
Lille eftermiddagslur
Aften: grøntsagsmos og evt. flaske
Sen aften: flaske
Nat: evt. flaske
Sålænge han ikke er ældre vil det kun være ganske få skefulde grød og mos, han spiser. Men det er helt okay. I stedet eller som supplemet kan du jo så prøve med lidt vælling, som i princippet er det samme som en tynd grød. Når han bliver ældre vil han kunne spise mere skemad ved siden af sit mælkeindtag og derved også blive mættet mere.
Jeg ved godt at jeg her har nævt mange måltider, men en del af dem hedder evt. og her må du passe det ind efter hvordan han er. Jeg tror det er vigtigt at du ikke lader ham små spise, men holder fast i mere fast rutine. Han behøver umiddelbart ikke mad hver 2 time, med den alder han har nu. Hvis du trækker tiden lidt, kan han måske spise mere og dermed få en anden rytme. Bliver han så mæt nok og dermed sover bedre, så er han også gladere og friskere, når han er vågen og kan igen spise lidt mere. Det hele hænger jo sammen:o)
Rigtig meget held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske