Svar: Ammer hele tiden om natten
12. februar 2020
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :) Det er dejligt at høre, at det går lidt bedre hos jer, og at du har kunne bruge mit tidligere svar - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig igen :)
De fleste børn begynder først i 6 måneders alderen at kunne sove uden mælk midt nat. I takt med at skemaden om dagen øges, antallet af måltider øges, og din dreng stadig ammes som han plejer i løbet af dagen, så vil han normalt blive tanket tilstrækkeligt op til, at han kan undvære mælken midt nat.
Det at han søger brystet ekstra om natten kan godt være tegn på, at han har brug for mere mad/mælk. Jo hyppigere han dier hos dig, jo mere mælk producerer du, og når han dier om natten, så stimuleres også til ekstra mælk, da du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin.
Du fortæller, at han spiser skemad til frokost, og det lyder som om, at det går rigtig fint med dette. Det lyder derfor som om, at du så småt godt kan begynde at introducere lidt mos om aftenen nu. Han skal ikke spise store skemåltider, det er helt fint, hvis han blot spiser ½-¾ dl. og ved siden af skemaden skal han så ammes mere eller mindre som han plejer.
Det er helt okay, at han nogle dage sover 4 lure, og de dage hvor han pludselig tager et lidt længere søvnstræk vil han sandsynligvis kunne begynde at få 3 lure dagligt. Hans rytme kan sagtens ændre sig i løbet af den næste måneds tid og på sigt vil en rytme med netop tre lure være godt at arbejde videre med. Du kan med fordel prøve at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Badet kan aktivere ham godt og samtidig øge hans vågenperiode lidt, og det kan gøre, at hans middagslur kommer til at ligge lidt senere og måske bliver lidt længere og på den måde skabes 3-lurs rytme måske hos jer på sigt...
En dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre indtil han normalt vågner af sig selv
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur - tidspunktet kan variere lidt efter, hvorvidt han starter dagen kl 07 eller 08...
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt med lidt frugtmos som topping, evt. lidt frisk blød frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov og stimuleres på den måde rigtig godt både motorisk og mentalt..
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13.30 - afhængig af, hvornår han er stået op af formiddagsluren
Eftermiddag/tidlig aften 17: Ammes og puttes til dagens 3. lur, som
Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop. Evt. lidt agurk eller lignende i hånden at sutte på selv.
Ammes og puttes til natten ca kl 20-20.30
Sen aften 23: Ammes og sover videre
Midt nat 03: Har ofte stadig behov for amning her...
Som du kan se, så indgår der i min dagsplan 2 skemåltider og plads til ca 7 amninger i døgnet. Amningerne ligger med ca 3-4 timers mellemrum døgnet igennem. Det vil være et reelt behov med den alder, jeres dreng har nu og jeg tænker at det måske kan give lidt idé om, hvad du kan forvente :)
Derudover gør de tre lure dagligt, at hans puttetidspunkt om aftenen rykkes frem, så han begynder at kunne sove omkring kl 20-20.30 i stedet for kl 21-22.. det kan også være med til at gøre en forskel hos jer.
Hvis du oplever at han lige nu trives godt med at sove lidt senere og det fungerer godt med de fire lure, så må du naturligt også gerne bibeholde denne rytme. I givet fald vil han sandsynligvis have behov for amning når han puttes f.eks. 21.30 og så igen kl 01-02 og igen kl ca 06. Det vil også være et realistisk behov, så længe han ikke er ældre.
Det vil også være sådan, at jo tidligere han går i seng, jo tidligere vil han ofte også starte dagen - og det vil igen ændre lidt på hans dagsrytme og tidspunkter for dagssøvn. Jo kortere nattesøvnen er, jo længere vil dagslurene ofte også være - og modsat - jo længere lure han begynder at sove om dagen, jo kortere vil nattesøvnen ofte være. Der skal være en vis balance i tingene.
Hans gennemsnitlige søvnbehov vil være ca 14.5-15 timers søvn i døgnet, og hvis han f.eks. sover 11 timer om natten fra 20.30 til 07.30, så vil han om dagen skulle sove ca 3.5 time fordelt på 3 evt. 4 lure. Hvis han begynder at kunne sove en lidt længere middagslur på f.eks. et par timer, så vil de øvrige lure naturligt ikke være ret lange, hvis han samlet skal sove ca 3.5 time om dagen for at få sit behov dækket :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, at det giver lidt ide om, hvad du kan forvente med den alder han har nu, og hvordan I kan komme lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske