Svar: Søvn på badeværelset
25. juli 2005
Alder:
2 år
Kære Iben
Jeg tror umiddelbart ikke at du skal lede efter en bestemt årsag, men mere tænke at der nok er en sammenhæng imellem det hele. Din lille dreng har sikker ondt for tænder, ondt i maven pga en infektion (jeg tror bestemt ikke at han skal på skadestuen) og så er jeg ikke i tvivl om at han kan mærke den foresstående fødsel. Bare det faktum at din mave nu fylder så meget at han kun med besvær får plads på dit skød, gør at det hele er anderledes end det plejer at være, også selv om han ikke forstår hvad det er og ikke kan forholde sig til det.
Hvis han har feber, så skal han til lægen, men ellers synes jeg at du skal prøve at give ham lidt cultura/A38, havregrød eller lignende, som kan neutralisere hans mave lidt.
Jeg ser ikke noget i vejen for at du prøve at give ham lidt smertestillende til natten, hvis det kun er for en enkelt gang. Panodil er ikke noget at spøge med, da det i store doser kan give leverskade, men man skal heller ikke se spøgelser og det er et rigtig godt middel mod smerter hos børn.
Derudover var det måske en idé at få lyttet på ham, når han hoster meget, så her kan det være relevant at få lægen ind i billedet.
Omkring badeværelsesscenen, så har du naturligvis ret i at han jo ikke kan ligge der i evig tid. Mon gulvet er dejligt køligt (I bor vel varmt?), så det er rart at ligge der. Det kan også være at det simpelthen er en reaktion på det hele. Selvfølgelig skal det ikke blive en vane og je gkan godt forstå din frustration og alt det du har forsøgt. Umiddelbart tænker jeg at det nok er for meget af det gode, at slæbe madrasser frem og tilbage, men der er vel ikke noget i vejen for at du putter ham i hans seng, så han lærer at det er sådan man puttes og der man sover. Hvis han så går på badeværelset og skal tisse, så hjælper du ham med det, lægger han sig på gulvet, så kan du føre ham tilbage, som du også har gjort, med ordene om at nu skal han i seng og sove. Hvis det ikke kan lade sig gøre at få ham i seng med det samme, så lad ham ligge lidt og bær ham så ind i seng lidt senere.
Tilsidst vil jeg lige sige, at det er vigtigt at du er opmærksom på om han kan være obstiperet, altså om han har forstoppelse. Den meget tynde afføring kan godt være afføring, som siver ved siden af en hårdere knoldet afføring. Jeg skriver det fordi du beskriver både tynd afføring, men også at du har brugt olie ved endetarmen.
Det er svært for mig at vide om der er tale om en mavetarminfektion, obstipation eller andet.
Nå, nu hvor jeg har skrevet mig igennem brevet til dig, så endeer jeg nok med at sige at du for en sikkerheds skyld måske skal betille en tid hos lægen, som kan lytte på hans lunger, da din dreng jo hoster, vurdere evt. smerter (og smertestillende) og trykke ham på maven og vurdere om han kan være obstiperet.
Ellers er der nok ikke andet for end at være ekstra tålmodige i en periode:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske