Svar: Søvn og amning - 7 mdr.
25. juli 2005
Alder:
7 mdr.
Kære rullende baby's mor
Det lyder bestemt som en fin dreng du har dig der. Han er lidge som han skal være og at han ruller sådan rundt er kun et tegn på at han udvikler sig som han skal.
Man ser ofte at børn omkring hans alder, nogle dog lidt ældre, begynder at sove meget uroligt og rumle mere omkring i sengen. Det hænger sammen med at de drømmer mere samtidig med at de også begynder at bevæge sig mere, komme i kravlestilling osv. og alle de motoriske øvelser, eller den motoriske udvikling foregår 'desværre' også om natten. Det er altså alderssvarende at han begynder at tumle rundt om natten og sove mere uroligt.
Lige nu er han ikke i stand til at vende sig tilbage til ryggen igen, når han får rullet sig om i løbet af natten, men det kommer. Når han kan om dagen, så er det kun et spørgsmål om at han finder ud af at gøre dette i søvne også. I må altså væbne jer med tålmodighed og sige til jer selv at det kun er en fase.
Det ville være godt, hvis du kunne trappe amningen om natten ned eller helt væk. Sover han på eget værelse eller i samme rum som I andre. Hvis I har mulighed for at lægge ham på eget værelse kan det være en hjælp.
Tandfrembrud kan sagtens give urolig søvn og bedrer bestemt ikke på situationen og tørhed i næsen, tja... er der meget tør luft hvor I bor, måske kunne du prøve at dryppe hans næse med lidt saltvand. Det kan købes på apoteket og svarer i saltmængden til tårevæske, så det skader ikke.
Med den alder han har nu og så mobil som han er, må han faktisk godt falde i søvn og sove på maven. Det skulle der ikke ske noget ved. I stedet for at 'kæmpe' med ham kunne I måske lade ham sove på maven og så vende ham om, når han sover godt og få ham lejret lidt mere bekvemt. Lige i barnevognen er det naturligvis lidt svært, da ham jo der har sele på. Måske kunne han nogle gange få lov til at sidde oppe og kigge ud, få sine sanser stimuleret, blive træt og så blive lagt ned.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske