Brev:
7 mdr.- kost og søvn
26. juli 2005
Alder:
7 mdr.
7 mdr.- kost og søvn
Kære Helen
Jeg har gennem den sidste måned læst en del af dine tidligere svar - men kan fortsat ikke få løst problemet herhjemme :-)
Alex er lige rundet 7 mdr. d. 16 juli, og gennem den sidste måned har vi haft en meget pylret/små-grædende dreng om dagen..... og jeg kan ikke finde ud af hvad det handler om - prøver alt vedr. mad, søvnrytme, aktiviteter, ro - intet dur, og skal helst underholdes hele tiden.
Det startede samtidig med at han begyndte at komme op på knæ og rokke, samt møver sig baglængs og rundt på maven. Min egen sundhedsplejerske siger han "bare snakker" - hvilket hun siger til alt hvad han kommer med af lyde - men jeg forstår ikke, at det "bare er snak" - når han, med rynkede bryn, et meget frustreret udtryk i ansigtet og til sidst små-gråd, hvis jeg ikke reagerer, stort set dagen igennem har det sådan.
Min kæreste mener, han bare har fundet ud af, at lidt brok får mor til at reagere eller at han udtrykker sig sådan fordi, han gerne vil så meget han ikke kan endnu eks. kravle.
Han har endnu ikke lært at vende sig fra mave til ryg, trods det at vi "øver" dette - fra ryg til mave startede han med knap 5 mdr. gammel. Hoppe gør han heller ikke - men vil meget gerne stå op med støtte (er så småt begyndt at sætte hælene i) og har altid villet dette. Sidder forholdsvis stabilt fra 6 mdr.
Mit problem er at jeg ikke selv har fornemmelse af at det er disse ting det handler om - godt nok hjælper det for en stund at jeg tager ham op - giver ham flyvetur eller kaster ham op i luften, klappe kage o.s.v. men oftest kun i kort tid - så er den gal igen.
Tidligere kunne han sidde i op til ½ time og lege selv - men det er som sagt ikke noget jeg har set gennem den sidste måned - vi kører på 5 uge nu!!!! Hans humør er som oftest godt lige når han vågner - stort smil, og igang med det samme med at finde noget han kan røre ved, men efter max.½ time starter de rynkede bryn.
Jeg er alt igennem i tankerne.....
- keder han sig.
- er legetøjet ikke stimulerende nok. Han har eks. mistet interessen for den her musik-dåse der spiller når han putter en bold i hullet.
- Kan han få for meget lejetøj ad gange (har en kurv som han sidder ved og piller lejetøjet op ad).
- er han sulten. (jeg synes han spiser enormt meget - kostplan følger)
- sover han ikke sammenhængende nok.
Han kan kun klare at være vågen 2 timer ad gangen, (han er bare på når han er vågen, og det er sjælædent vi oplever at han bare kan ligge og nusse med et stykke legetøj eller kikke) - får jeg ham ikke puttet indenfor en margen af 15 min. bliver han overtræt, og forståeligt nok kan han så ikke finde ro til selv at falde i søvn, og græder meget. Han har haft sine faser med indsovningsproblemer/opvågning - men pt. har han let ved at falde i søvn, når bare han ikke er overtræt. Selv far har kunnet putte ham ved første forsøg igår ellers har det altid været mig.
- er dette "Bare" en af de udviklingsfaser han skal igennem. Efter hvad jeg kan læse mig til varer en sådan fra ca. 26 - 30 uge......
Han er en stor dreng på 8,6 kg og 70cm. Født 2 uger over tiden, ammet fuldt ud til 21 uger gammel hvor vi startede med grød, som det kun tog ham 2 dage at vænne sig til og spiste derefter portioner af pulvergrød sv.t. 1 dl vand + pulver.
Jeg har store problemer med at få en daglig rytme til at fungere i forhold til kost og søvn - for Alex er der eks. ikke noget der hedder frokost, da han oftest sover ml.11 - 14 - det virker altid som om han enten er for træt eller når at blive for sulten (græder indtil han for mad). Jeg drømmer om en dagsplan, hvor jeg kan nå at tilfredsstille hans behov for mad/søvn inden han selv bliver ked af det.
Jeg har nok mest af alt følt at hans pylren/små-gråd skyldes at dette ikke fungerer - men ærligt så aner jeg det ikke..... Jeg kan ikke længere høre på ham, om det er sult eller andet der er skyld i, at han har det som han har det - og det gør mig fortvivlet. Jeg har prøvet at give ham mad indenfor den første ½ time, når han vågner, det hjælper nok lidt men ikke overbevisende, og så er jeg i tvivl om, hvor meget mad jeg skal give ham.
Han har altid taget meget på, fra fødsel til 3 mdr. ml. 35 - 55 g om dagen, derefter perioder af 3 - 4 uger svingende ml. 3 - 20g om dagen) senest ved 6 mdr. 100g på 28 dage og ved 7 mdr. 300g på 30 dage - og jeg har altid følt, at han ikke selv sagde fra ved måltider.....eller at jeg ikke har kunnet læse hans signaler for mæthed - kan kaste sig tilbage i stolen, men så bøje sig frem med åben mund igen..... eller pille ved alt på bordet, kikke efter katten, virke uinteresseret i maden og alligevel tage imod en skefuld. (- oplevede en periode på ca. 2 uger - 6½måned gammel - hvor jeg tilbød ham lidt mere mad - hvor han gylpede meget - selv efter at have sovet et par timer)
Nogle gange når han har spist op af en portion på 1 dl vand og ca. 20g mel/grød m. 1 sp.ske frugtmos + mælk eller vand af kop, kan han små-græde, når jeg pakker væk, men virker til at accepterer det, når han får lidt legetøj i hånden. Jeg har de sidste par dage førsøgt at lave lidt mere således af 1½ dl vand nogle gange spiser han op andre gange ikke....dvs. jeg har tolket det som om han er mæt, når han sidder og griner og slår hænderne i bordet (det han jeg ikke oplevet før) og han virker godt tilfreds (-han åbner dog stadig munden hvis jeg tilbyder ham skeen).
Jeg vil så gerne kunne stole på hans egen mæt/sult regulering, men synes ikke at jeg han læse ham - og er bange for han overspiser.
Aktuelt ser hans rytme sådan ud.
ca. 5: vågner og ammes. (nogle dage sover han videre ½-1 time - andre dage ligger han og snakker ca. 15 min. men vil så op.
ca. 6: får havregrød (spiser 1-1½dl- dvs. 1 - 1½dl vand + grød) m. fedtstof + sødmælk. Dertil ca. 50ml sødmælk af kop. Han drikker selv af kop med tud. Pusles derefter. Tidl. blev han puslet først og fik grød ved 7-7:30 tiden -
ca: 8: (efter 2 timer vågen) sover ml. 20 - 45 min. - oftest kun ½ time. Oftest har han afføring her, og vil ikke sove videre efter han er skiftet, men vågner også efter ½ time selvom han ikke trænger til at skiftes,og vil ikke sove mere.
ca:10.30: Grød (spiser 1-1½ dl) m.fedtstof og 2 mål erstatning i. Erstatning af kop ca. 50 ml.
Jeg har prøvet at tilbyde ham vand af kop + ½ stk. frugt når han vågner fra lur ca. kl.9 - men synes ikke rigtig det ændre på hans ked-af-det-hed, og jeg synes det er meget mad at skulle give ham indenfor de 2 timer han kan være vågen.
ca. 11 - 14: sover middagslur.
ca. 14.30: 1 dl A 38 med 1 stk. mosen frugt. Vand af kop.
ca. 16/16.30 - 16:45/17: Sover eftermiddagslur.
ca. 18: 3 letmosede kartofler, ca. 1½ spske grøntsager, nogle gange lidt kød og som igår drak ham næsten 100 ml erstatning af kop.
ca. 19.15/19.30: tilbydes vand af kop inden sengetid, drikker lidt, men leger mest. For et par dage siden blev han ammet inden sengetid, men da han accepterede at sove uden nogen problemer fik han lov til det - og det er vi så fortsat med, da den "afvænning" jo er gået af sig selv.
Vi tilbyder ham vand inden sengetid, da han en nat vågnede kl.3 og bare ikke ville sove før han fik brystet - og det skulle vi jo ikke gerne ind på igen. Den aften var han heller ikke blevet tilbudt ret meget erstatning af kop til aftensmaden og slet ikke vand ingen sengetid. Pt. ser det ud til at han sover på ovenstående til kl.5 - og det må jo siges at være utrolig flot (-vågner højst op for at få sut - evt. lige op og trøstes lidt)
Grunden til de ændrede madtider, er jo et desperat forsøg på at få en glad dreng igen :-)
Til slut skal lige siges at stort set alt hvad der sker om dagen foregår med det her frutrerede lille ansigt, og højlydt "pylren" - bva, bva , bva med rynkede bryn.
Vi forsøger også med små leverpostej/rugbrødshapser som han fint tager imod - får dog max. 6 stk. for at starte stille op, får brød/kiks eller agurk i hånden - spiser ikke meget af det, men øver sig - ligesom kan øver sig med små stykker fra tallerken. Er det for tidligt og give ham mulighed for dette? Han bliver ikke ked af dette - nusser bare lidt rundt med maden!
Med venlig hilsen
En utilstrækkelig mor
P.s. Maven fungerer stort set fint. Har afføring 2 - 3 gange i døgnet. Er det normalt? Jeg synes det er meget, men var jo også tidl. vant til 2 gange om ugen. Tisser ca. 5-6 bleer nu - har haft en periode hvor han ikke ville drikke af kop (uden tud) og havde gule/tørre bleer!