Svar: Sovevaner 6½ mdr
25. juli 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Mai-Brit
Dejligt at høre at lille Alfred er sådan en livsnyder, både hvad angår mad og naturliv, - selvom det gør træt:o)
Når jeg skriver 'anbefalinger' som f.eks. tidspunkt for antal middaglure osv., så skal det altid ses ud fra et individuelt syn og som du beskriver Alfred, så lyder han jo til at have behov for at sove lidt ekstra i øjeblikket, hvilket han naturligvis skal have lov til.
Der er længe til december og jeg tænker at der jo kan når at ske meget inden den tid, så mon ikke tingene giver sig selv. LIge nu lader du ham sove, som han viser tegn og behov for og i takt med at han blive ældre, så vil han måske vise tegne til at han godt kan nøjes med to lure. Prøv at se hvad der sker i løbet af den næste måneds tid.
Temperamentet er naturligt for hans alder. Det hænger samme med hans udvikling. Når børn rigtig begynder at vise temperament og egen vilje så kan man godt som forældre stå og se på sit barn og tænke 'hvad I alverden foregår der, sådan kender jeg ham slet ikke' og det lyder som om at det er der, at I er lige nu. Temperamentet er dog en god ting, da det er med til at få ham videre i sin udvikling. Når han f.eks. bliver gal over ikke at kunne nå sit legetøj, så kan temperamentet få ham til at bevæge sig, så han alligevel pludselig får fat i det.
Med hensyn til skemad, så prøv at give ham noget i hånden, som han kan sidde med selv. Han vil gerne selv deltage i sin spisning og ikke bare mades. Det er rigtigt at han ikke kan leve af mælk alene, men det lyder jo også som om han i øvrigt spiser meget godt, så lad ham bare drikke lidt mælk af kop. Det er okay.
Børn udvikler sig hele tiden og derfor er det svært at sætte præcis alder på det hele. Men det du tænker på er nok det der hedder selvstændighedsfasen. Det lyder som som din dreng er godt igang med denne fase, helt fart tager den dog, når han er mellem 1 og 3 år gammel - og husk at temperament er arveligt. Ofte ligner børn jo deres forældre:o)
Fortsat held og lykke med ham og tak for de pæne ord:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske