Svar: Start i vuggestue og vågner om natten
25. juli 2005
Alder:
10 mdr.
Hej
Jeg er slet ikke i tvivl om at jeres datters opvågning om natten skyldes drømme, som er en bearbejdning af dagens oplevelser. Det er en meget stor omveltning at skulle begynde i daginstitution, alt er anderledes og der er alverdens ting at skulle forholde sig til, samtidig med at hun også selv er i en rivende udvikling.
Lige nu, hvor hun har det sådan, så ser jeg ingen grund til at fjerne hendes flasker, hvis det er med til at give hende tryghed og ro. Det er dog vigtigt at hun ikke trappe dem op og derfor kan I forsøge om flasken midt på dagen ikke kan erstattes af noget andet, således at hun kun får flaske morgen og aften.
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke flaske efter 1 års alderen, hvor jeg tænker at I må prøve at vurdere, hvad der giver mest ro lige i forhold til jeres lille pige. Hvis hun trives godt og er faldet til i institutionen, så er det fint at fjerne flasken, men hvis hun virker utryg og som om hun har behov for den så bibehold den.
På et tidspunkt skal der jo købes nye flaskesutter og derfor kan tingene nogle gange give sig selv. I takt med at hun bliver ældre vil hun også kunne forstå at noget er slut. Som når man lukker bogen sammen efter endt historielæsning, eller når mælkekartonen er tom. På samme måde kan ma ved gestikuleren sammen med et 'slut' fortælle at sådan er det.
Prøv også stille og roligt at tilbyde mere mælk på kop og mindre på flaske, såeldes at I stille og roligt kan gå over til koppen i stedet.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske