Svar: Nattesøvn og amning 6 mdr
26. juli 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Annette
Det er synd at din datter har været syg:o( Desværre er det ofte sådan at netop sygdom kan være med til at ødelægge en ellers så god rytme man har fået, og her spiller amningen ofte ind. Som hos jer. Du må dog holde fast i at det ikke er helt skidt og det er rigtig godt at du har kunne amme hende, da hun havde mest brug for det. Det har været trygt og rart for hende, da hun var syg.
Nu hvor hun er rask, må du så forsøge at holde fast i at hun ikke behøver mælk om natten. Jeg synes det er okay at hun bliver ammet, når du selv går i seng, men så skal hun kunne klare sig uden mælk til næste morgen.
Hendes madindtag lyder umiddelbart fint. Hvis du fornemmer at hun kan spise lidt mere, så sker der ikke noget ved at du øger hendes portioner lidt. Giv hende evt. også lidt mælk af kop ved siden af.
Det er godt at bibeholde amningen, men som sagt ikke om natten. Man kan diskutere hvorvidt amning, når du selv går i seng, er en god idé, jeg tænker dog at det kan hjælpe dig til at sige at hun har fået og dermed ikke behøver om natten. Når hun om natten ligger og siger lyde i søvne, behøver det bestemt ikke være tegn på behov for amning, men kan være udtryk for at hun drømmer. Det gør de fleste børn og det kan være udmærket at lade hende selv finde roen og ikke tage hende op for at amme hende.
Hvis det kun er amningen der duer, så kan du prøve at lægge hende til, men kun for at trøste ikke fordi hun skal spise. Derfor skal du forsøge at lirke brystvorten ud af munden på hende igen, når hun har fundet roen, for at hun så kan lære sig at finde roen uden brystet og bare med et syyy.
Jeg foreslår altså at du i en periode giver hende bryst, når du selv går i seng. Hun har tilsyneladende behov for det, når hun vågner så ulykkligt kl. 24.. Når hun derimod vågner kl 03-04 så bør hun ikke ammes og du skal her vurdere, hvorvidt du kan lade hende selv finde roen, eller om det er nødvendigt kortvarrigt at lægge hende til. Det sidstnævnte er dog kun ved yderste nødvendighed.
Du skal naturligvis også sørge for at hun får mælk nok i løbet af dagen. Nogle børn vil i netop din datters alder opleve så meget om dagen at de helt springer amningen over eller kun 'sjatspiser', fordi alt muligt andet er mere interessant. Prøv derfor at holde fast i de gode amninger om dagen.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske