Svar: Storesøster - 12 mdr.
25. juli 2005
Alder:
12 mdr.
Kære Lene
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have et barn mere og det er bestemt også dejligt for børn at få søskende.
Jeg tror et eller andet sted at uanset hvad alder der er imellem ens børn, så finder man ud af det og finder de gode ting, der jo naturligt er ved hver alder.
Der er mange ting som spiller ind, når man vælger at ville have et barn mere. Det kan være ens egen alder, som du også selv er inde på, det kan være den tidligere graviditets forløb, måske har man været sygemeldt, det kan være det store barn og hvordan det går med ham/hende, det kan være de erfaringer man har med sig fra egne søskende osv.
Hvordan en ny søskende tackles af den ældste kan være vidt forskellig. Børn er jo forskellige og nogen reagerer voldsommere end andre. Der kan også være forskel på om man får drenge eller piger og på de forventinger vi som forælre kan have til vores børn.
Hvis jeg skal se på det sådan rent udviklingspsykologisk, så har jeg tidligere lært at "det bedste er at der er tre år imellem søskende". Det sagde man førhen fordi netop barnets første 3 år er så vigtigt for barnets udvikling også videre frem i livet. Den tætte støtte og tilknytning som man får de første tre år af sit liv er vigtig for hvordan man udvikler sig fremover.
Helt så firkantet oplever jeg dog ikke at man tænker mere og den sidste nye bog, som behandler emnet (søskende) siger at det bedste er at der er 7 år imellem.
Ja hvad skal man tro.... Jeg tænker at hvis du/I har lyst til at få et barn mere nu så er det nu. Sker det så sker det, måske med det samme, måske går der ½ år før du igen er gravid. Det må tiden vise.
Det er en fordel at få børn tæt sammen, da de så kan have større glæde af at lege med hinanden. Det kan dog være hårdere at have to små børn samtidig, som kræver en hele tiden og ikke kan være meget alene.
Børn med større aldersforskel kan have stor glæde af hinanden fordi de lærer af hinanden. Det kan være lettere for den ældste at sætte sig ind i hvad det vil sige at der kommer en lille ny og et større barn kan også lettere medinddrages.
Rigtig meget held og lykke uanset om det skal være nu eller senere.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske