Svar: Urolig om natten - 4 mdr.
26. juli 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Skytte
Når børn omkring 4 mdr´s alderen, efter at have sovet igennem, pludselig begynder at vågne om natten, så kan det, som du selv er inde på, være et tegn til at man måske skal begynde med lidt skemad.
Børn er jo forskellige og det kan jo godt være at den ene af jeres drenge har behov for mere mad, før den anden. I første omgang tænker jeg at det vil være en god idé at du forsøger at trappe amningen op og se om du kan øge mælkemængden lidt. Det gør du ved at lægge ham hyppigere til i løbet af dagen. Jo hyppigere, jo mere mælk. Det øger også mælkemængden at amme om natten og derfor kan det i princippet være udmærket at du ammer ham, når han vågner om natten.
Hvis dette ikke hjælper, så må du nok ty til noget andet og her kan en flaske vælling være en rigtig god idé. Vælling er det samme som en tynd grød og hos nogle børn virker vællingen ikke mættende nok, her skal rigtig grød til.
Hvordan er jeres dreng i øvrigt. Følger han med når I spiser, følger han maden med øjnene, hvis I sidder med ham, når I spiser. Det kan også være et tegn på at man kan forsøge med lidt skemad.
Prøv i første omgang med en mild grød som majs- eller risgrød, eller prøv med en neutral mos, som kartoffelmos evt. med lidt gulerod. Det er kun lidt i begyndelsen og det kræver lidt tålmodighed.
Overvej også om han evt. skal have en erstatning som kan mætte lidt mere. Nu ved jeg ikke hvad typer erstatning i bruger, men der findes jo forskellige på markedet.
Jeg vil også lige sige at børn jo også kan drømme meget og måske vågner han og græder fordi han drømmer. Overvej derfor om han falder til ro ved brystet fordi det er trygt eller fordi han er sulten.
Tilsidst skal I naturligvis tænke på om han mon kan have ondt i maven, ørerne eller et andet sted og det er derfor han vågner. Fungerer hans mave som den skal og hvordan er hans humør når han sover i løbet af dagen. Er det kun om natten, at han pludselig laver dette nummer.
Håber I kan komme lidt videre med ovenstående. Selvom der også er en del modspørgsmål, så har I hermed lidt af mine overvejelser.
Fortsat held og lykke med dem begge to og lad mig lige slutte af med at sige at det er rigtig flot at du fortsat ammer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske