Svar: Ferie og rejse
27. juli 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Marie-Louise
Dejligt med en rejse.
Hvis du med kildevand mener vand, som man køber på flaske så ville jeg tro at det var i orden at bruge dette uden kogning. Men hvis du er i tvivl, så kan du jo koge det for en ekstra gangs skyld. Vand fra hanen ville jeg under alle omstændigheder koge, når man er i udlandet og der er tale om så lille et barn.
Din lille pige kan godt tåle klorvand og det kan være rart for hende at blive 'afkølet' lidt hvis det er meget varmt. Pas dog på solen go strålerne som reflekteres i vandet. Hvis du synes at poolen virker uhygiejnisk, så ville jeg ikke selv bade i den og heller ikke putte mine børn i den. Men virker det som ordene forhold, så ville jeg synes det var i orden, kortvarrigt.
Med hensyn til skemad så kan det være en god idé at have en fast rutine omkring dette også, så det ikke bare handler om at hun skal lære at spise skemad, men så det også bliver en del af den faste rutine for dagen. Derfor synes jeg at du, med den alder hun har nu, skal prøve at give hende lidt hver dag.
Mad på glas skal ikke nødvendigvis varmes, men det smager naturligvis bedst, hvis det er varmet først. Du kan varme det i mikrobølge ovn eller du kan stille et åbnet glas i lunkent vand og opvarme det langsomt. Mærk for en sikkerheds skyld altid efter, om maden er tilpas varm, før den skal serveres.
Mad på glas kan altså spises lunken og du bør altid undgå at opvarme frugtmos og desserter.
Med hensyn til søn og det at bære rundt på hende, ja så er det rigtig hårdt, når hun allerede vejer 9 kg! Sker der noget ved at hun får en flaske og falder i søvn med den og derefter bliver puttet. Det synes jeg er i orden med den alder hun har.
Rigtig god rejse til jer alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske