Svar: Problemer ved sengetid - 14 mdr.
28. juli 2005
Alder:
14 mdr.
Kære Rikke
Som du beskriver det lyder det meget som tryghed, eller at hun lige i øjeblikket har behov for ekstra tryghed, som hun finder ved at være tæt på jer.
Mange børn vil i 18 mdr´s alderen ofte kunne begynde at drømme mere og få mere mareridt agtige drømme og selv om din datter endnu ikke er så gammel, så tænker jeg at hun sagtens kan drømme og hendes drømme kan godt have ændret karakter. Samtidig er hun i en alder, hvor hun, i takt med at hun nu kan gå rundt og oplever verden anderledes også oplever verden større og hun kan have svært ved at vide at I er der, selv om hun ikke kan se jer. Det kan være svært for hende at forholde sig til at I er i værelset ved siden af.
Det er naturligvis uholdbart at skulle vugge hende i længden, da hun jo sikkert er alt for tung til dette. Men måske kunne du sætte dig med hende, godt puttet i dynen og så langsomt få hende flyttet over i egen seng, hvor du så kan sidde hos hende. Prøv at se om den ekstra tryghed kan give hende roen tilbage.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske