Brev:
Råd om søvn til 3 mdr.
28. juli 2005
Alder:
3 mdr.
Råd om søvn til 3 mdr.
Kære Helen
Jeg har været så heldig at få et par sunde og raske tvillinge drenge der nu er tre måneder gamle. Det går rigtig godt, men jeg har brug for råd og vejledning i forhold til deres søvnrytme.
Det jeg er i tvivl om er, hvor meget børn på den alder skal sove og hvordan timerne er fordelt på nat og dag.
I øjeblikket sover de fra en 19.30-20.30-tiden til 3, hvor de ammes og sover derefter igen til en 6-7-tiden. Efter 6-7-amningen plejer vi at tage dem over i vores seng, hvor vi snakker og hygger en halv times tid, hvorefter de falder i søvn igen og sover ca. en time. Resten af dagen indtil de skal i seng ved 19.30-20.30 er der ikke nogen fast rutine.
De falder nogen gange i søvn på legetæppet på gulvet kortvarigt, andre gange lægger jeg dem i seng, hvis jeg kan se de er rigtig trætte, andre gange sover de, når vi går tur i barnevogen ect. Men jeg syntes der mangler en rytme og faste sovertider om dagen og jeg har ikke rigtig styr på hvor meget de egentlig sover.
Hvad syntes du om den beskrevne rytme om natten og morgenen? Bør de, når sover om dagen, puttes i seng eller barnevogn, eller er det i orden at sove på legetæppet på gulvet, hvis de falder i søvn der?
På forhånd tak for hjælpen!
Juca