Svar: Råd om søvn til 3 mdr.
28. juli 2005
Alder:
3 mdr.
Kære Juca
Jeg synes det lyder som om at du har to rigtig dejlige drenge, som sover godt. Det er rigtig fint med den rutine i har for aftenen, natten og morgenen. Super:o)
At sætte tid på søvnbehov hos børn er altid svært og det skal ikke tages mere præcist end som så. Et bud fra mig kunne dog være at børn på 3 mdr. bør sove ca 15 timer i døgnet, fordelt således at de sover ca 10 timer om natten (dog afbrudt af madgivning) og ca 5 timer om dagen. De sover ca 3 lure i løbet af dagen og de tre lure bør således samlet vare ca 5 timer, måske lidt mere.
I 3 mdr´s alderen bliver man, efter min mening, fortsat nødt til at følge børnene og lægge dem til at sove, når man ser de har behov derfor. Men dermed ikke sagt at de 100 pct. skal styre det hele. Det vil være udmærket at du så småt begynder at skabe lidt faste rammer for, hvordan de bliver lagt til at sove om dagen, således at de får en rutine som er genkendelig for dem og dermed tryghedsskabende for dem, også om dagen.
Nogle dage vil det ikke kunne lade sig gøre og hvis de falder i søvn på tæppet i stuen, eller i autostolen, når I er ude at køre eller lignende, så må det være sådan. Jeg synes dog at når du har mulighed for det, så bør du putte dem rigtigt og hvis de sover på gulvet, så er det rart for dem at blive flyttet ind i seng eller ud i barnevogn og få lov til at sove videre der.
Fortsat held og lykke med dem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske