Brev:
Vitaminer til en 1-årig
9. august 2005
Alder:
12 mdr.
Vitaminer til en 1-årig
Hej Helen,
Min datter er lige fyldt 1 år og det siges jo at man så ikke skal give dem jern- og d-dråber længere.
Mange steder har jeg så læst at de bør få en almindelig multivitaminpille istedet, men hvordan pokker får jeg sådan en tyggetablet i hende?
Hun har to helt nye hugtænder i overmunden og en ny tand i undermunden....hun kan jo ikke tygge en tablet og spytter den, med garanti, ud.
Kan jeg ikke bare fortsætte med dråberne til flaskerne er tomme? Det skulle der vel ikke være noget galt med.
Og hvordan giver man ellers de store babyer vitaminer?
Hun spiser:
Godmorgen-amning
Havregrød ell. øllebrød med frugt til morgen + vand
Rugbrød med forskelligt grøntsags-, kød- eller fiskepålæg til frokost + vand
Mellemmåltid med kiks, skorpe, ostehaps, frugt eller youghurt
Aftensmad med grøntsager og kød i forskellige udgaver + vand
Godnat-amning
Og så vand løbende i løbet af dagen.
Får hun de vitaminer hun skal have, mon?
Mht. kalk:
De aftner jeg ikke er hjemme til at amme, malker jeg ud for at bibeholde produktionen. Jeg får ca. 80 ml. ud fra begge bryster tilsammen.
Hvis man antager at min datter får det samme ud og så 2 gange om dagen, så bliver det ca. 160 ml. modermælk om dagen, hun drikker. Dertil kommer 200-250 ml. skummetmælk (med smør) i hendes havregrød.
Det er ikke altid hun får ost og yoghurt om eftermiddagen.
Så det giver ca. 410 ml. mælk om dagen. Er det nok kalk eller burde jeg erstatte vandet med mælk til nogle af hendes måltider? Er der mere kalk i sødmælk end skummetmælk?
(Grunden til at vi ikke giver sødmælk er fordi vi ikke selv drikker det, og det kan jo ikke holde sig så længe, når man kun bruger 2½ dl. om dagen. Derfor antager vi at skummetmælk og smør giver samme fedtmængde... sådan cirkus)
Tak for svar på forhånd,
Venlig hilsen
Catrine